Saturday, July 2, 2011

YaNG PeLiK, YaNG JeLiK..

Hari berganti hari... Sedar-sedar aku sudah menginjak dewasa.. Sedari kecil, telah ada beberapa perkara yang berlegar-legar di benak fikiran ini.. Sehingga ia membuatkan aku tertanya-tanya, apakah jawapan yang sebenarnya.. Kenapa, kenapa dan kenapa ia jadi begini.... Ntahlah, mungkin anda tahu jawapannya...

1) Kenapa kita selalu berusaha untuk buat masjid yang besar dan cantik, tapi kita jarang berusaha untuk ajak orang ke masjid??

2) Kenapa kita marah orang memperlekehkan agama kita, tapi kita sendiri meruntuhkan agama? Bukankah meninggalkan solat bererti meruntuhkan agama??

3) Kenapa kita berebut-rebut menjadi pemimpin sehingga menjatuhkan orang lain walhal tugas pemimpin merupakan amanah yang berat dan akan dipersoalkan di hari hisab nanti??

4) Kenapa negara pengeluar minyak, harga minyak tetap tinggi??

5) Kenapa orang yang sudah kaya pula yang diberi pelbagai elaun dan kemudahan?? Bukankah ia lebih sesuai diberikan kepada orang miskin??

6) Kenapa perkara agama kita serahkan kepada orang yang tidak arif mengenainya untuk membuat keputusan?? Bukankah nanti akibatnya keputusan-keputusan berkaitan agama hanya berlandaskan akal fikiran semata-mata dan tidak berlandaskan Al-Quran dan Hadith?
 

Erm...... Pelik sikit dunia ni sebenarnya kan..

19 comments:

sea_lavender said...

erm byk berstuju tntng entry...kdgkala kte ni mudah alpa dgn sgla kesenangan dan nikmat yg dkurniakan-Nya.. hinggakn perkara yg wajar d pertahankn pun kte biarkan.. namun sedar la skg msing2 mainkan peranan diri sndiri dan mngajak sme2 ke arah kebaikan...Insya-Allah pe yg kte terleka dapat dperbetulkn~

Norsha said...

fuad, dunia akhir zaman memang pelik2 dan byk sangat skrg ni berlaku perkara yg menjelikkan !....Sama2 kita baiki diri ye dan tunjukkan akhlak yg baik kpd org lain...InsyaAllah

s a r said...

assalamualaikum encek :)

1)& 2)& 3) banyak manusia dalam dunia lebih nak membangga-bangga.

4) bab minyak payah sikitlah nak cari gali. :D

5)rezeki :)

6) oh yang ni memang sengaja nak bersoal jawab kat mahkamah (world hereafter) :D

Titisan Hujan said...

bila berjalan melihat dan mentafsir

inilah yg pelik dan yang jelik
*sgt tkut meruntuhkan agama

Afida Anuar said...

Pelik kan? Bila orang nampak yang betul itu pelik...dan yang pelik itu betul... hurmm..akhir zaman...

PS: akak bukak blog fuad ni guna chrome ada malware la..

Nazihah@Jiha said...

Akan datang kpd manusia tahun-tahun yang penuh dengan penipuan.{hr Ahmad}

perkara pelik tapi benar..

sakinah siddiq said...

hmm.. pelik, kan. kenapa hati ni asyik nak merungut? jarang bersyukur..? pelik2.. -_-"

~PENCHENTA~ said...

Sebab mereka tak berkhidmat di dunia untuk akhirat. Kalau sahaja mereka boleh melihat neraka, pasti semuanya akan berada pada garisan syariat.

liyana said...

aahkn..hmm

kokser kokdam said...

hemm.. pelik2

~kueh~ said...

pelik tetapi benar
^^,

niena shopping2u said...

sy xsmpat nk baca abis.. blog awk kna serang malware

nurkass said...

emm..mcm2 perkara pelik yg timbul sekarang ni..mcm2 perangai dan mcm2 propaganda..

Mutiara Bernilai said...

pelik.
manusia dah bergrak terbalik dari syariat islam..

hu~ yg nombor satu tu mmg sgt2 stuju!

fuad ansari said...

syazwani:
mudah2an, masing2 dapat mainkan peranan dalam mengajak ke arah kebaikan.. insyaAllah.. (",)

cikgu norsha:
bila byk benda2 pelik berlaku, macam nak kiamat je gamaknya.. (",)

s a r:
wa'alaikumussalam wbt..
jawapan yang baik.. thanks.. (",)

titisan hujan:
jom tegakkan agama.. (",)

kak afida:
a'ah kan.. cuba pegi pantai pakai jubah, mau jugak orang pelik.. kalau pegi pantai pakai pakaian dalam, orang nampak biasa pulak.. pelik2...

maaf kak, ari tu ada tambah widget luar ke dalam blog.. tiba2 jadi malware pulak.. sedang cuba utk clearkan benda tu.. (",)

fuad ansari said...

Nazihah@jiha:
sah2 kita ni hidup2 pun kena tipu.. (",)

sakinah siddiq:
a'ah yg tu pun pelik gak..

p/s:macam terkena kat diri sy sendiri je rasanya ni.. (",)

tyah:
kalau dah lihat neraka, sy ingat aman tenteram dunia..sumer pun masuk islam.. sumer pun tgh sibuk sgt2 buat amal agama.. (",)

liyana:
a'ah.. mmg pelik dunia ni.. (",)

fahmi:
pelik2 pun kena percaya jugak bahawa ianya telah berlaku.. (",)

fuad ansari said...

~kueh~:
awk jual kueh ape?? (",)
nak taknak kena percaya jugak kepelikan tu.. (",)

niena:
a'ah, maafla ada kesilapan teknikal sikit.. akan cuba diselesaikan masalah ni.. thanks 4 da info..

kak nurkass:
moga Allah selamatkan kita dari perkara2 pelik ni..

mutiara bernilai:
sedih rasanya.. kalaulah Nabi saw bersama2 kita, pasti Baginda saw teramat2 sedih..

kokser kokdam said...

haaa...

kenapa kah yang nombor 4 itu..?

eheh

fuad ansari said...

ustaz fahmi:
entah.. sy pun kurang pasti.. hehe..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...