Tuesday, January 1, 2013

aKaL vs TaKWa..

Oh 2013, begitu pantas engkau datang..

RaMLi: Kenapa kamu solat dan puasa?
aKaL: Solat dapat sihatkan badan dan puasa dapat kuruskan badan..
TaKWa: Untuk mencari redha Allah..
RaMLi: Kamu sokong hudud?
aKaL: Ia kelihatan masih kurang sesuai dengan keadaan masyarakat kini..
TaKWa: Sokong.. Allah itu kan Maha Mengetahui..
RaMLi: Apa yang kamu dapat dengan membaca Al-Quran?
aKaL: Dapat ilmu..
TaKWa: Bertambah takwa..

p/s: beza kan... (",)

____________________

Ketika sedang berjalan-jalan di pekan Kemunting dan berada di sebelah gerai char kuew tiaw.. (",)

Amni: Ayah, apa tandanya iman kita lemah?
Ramli: Ketika Allah swt bangunkan kita di waktu malam, (lagi-lagi jika sudah berasa agak segar dek kerana pergi ke tandas mahupun membuat susu untuk anak), tapi kita masih tidak mampu untuk tunaikan solat malam walaupun dua rakaat.. Alahai, betapalah ruginya.....

21 comments:

Egg Head said...

iman saya lemah sangat.....

(0_-)y

p/s:doa karo...

nami orcid said...

antara iman dan akal kita..kadang2 mereka sependapat..dan kdg2 mereka berdua berselisih faham..itu pn belum dgr kata dr hati lg.. :)

aimaniman said...

Biasanya org memilih 'kata' akal kerana iman masih terlalu goyah,. Bangun tengah mlm d3mi anak boleh, namun demi Dia x sanggup..

Hmmm...

Cik Gee said...

hurmm.. <3 peringatan bermakna di tahun baru.. :)

Pencari Allah said...

Entry terperap sekian lama tersembur bagaikan ledakan supernova :)

Selamat memperbaharui amal :)

Kakzakie said...

Amni... auntie pun kadang kecundang juga walau dah bangun ke tandas tapi terik selimut balik mencari bantal yg empok.

Moga 2013 ini tak buat macam tu lagi.

the malay male said...

yang bangun malam tu saya terasa..... selalu bangun malam pergi toilet lepas tu susah nak lelap kan mata tapi still tak terfikir nak perform solat sunat..... Rugi rugi

Cikgu Ma said...

lemahnya iman saya...

RuMaH TuA said...

Manusia suka pada kelebihan.
Saat akalnya berbicara tentang agama juga suka mencari hikmah2 dalam suruhanNya.

Allah sebagai penilai.

Takut dan berharap pada Allah.

Moga Allah kasih.

sea_lavender said...

tatkala Allah sedarkan kita sepertiga malam, segera berwudhuk dan bertemu Maha Pencipta.. In Shaa Allah berikan peluang itu :)

~kueh~ said...

Assalamualaikum,,

Erm...
Beza memang berbeza.

"Sebaik-baik bekalan adalah taqwa"

p/s:- Nak char kuew tiow bungkus dua!
Hehehe :D

~kueh~ said...

assalamualaikum..
emm..
sebaik2 bekalan adalah taqwa.

p/s : charkotiaw bungkus dua! hehe :P

^-^
moga sentiasa dlm rahmatNya.

faraherda.razalan said...

Insaf sy. Entri Fuad utk thn baru ke ni??? Bz ya? Heee~

misz aisya said...

dah lme x buat tahajud.

tp, bila dah dpt peluang tu, dan kita pula manfaatkan, rasa puas tu lain mcm. sbb dpt juga kita lawan nafsu tidur utk beribadah kan. :)

L said...

hehe. org kamunting rupenye. hehehe

nur naa'irah said...

salam..betapa lemahnye iman..ya ALLAH..tapi bila kita hargai peluang yg ALLAH bg untuk datingggg dgn dia di 1/3 mlm...subhanallah..menitis air mata if merasai tol2 berdating dgn ALLAH..betapa tenang nye saat tu..

Marya Yusof said...

As salam Fuad,

Sihat? Alhamdullillah masih bertemu ditahun baru... Adakah tahun ini tahun terakhir kita? Ermmmm... tetiba meremang bulu roma... Nanti balik kita set date jumpa sekeluarga ye... Take care...kisses & hugs for Amni yg comel & cilik! :))

s a r said...

assalamualaikum. :)

tetiba nak terasa pulak yang last tu. huu..

bangun malam tapi tak buat apa2 pun.. haish! sedeh!

--------

lamanya tak jenguk ke mari.
apa khabar tuan blog? :)

APAN said...

sungguh kerdil diri ini :)

Titisan Hujan said...

muhasabah diri

Ckin Kembaq said...

ckp mudah, nak buat mmg berat. -_-

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...