Tuesday, May 15, 2012

SuDaH TuKaR Ka...

Dalam meniti arus kehidupan, Ramli sering berjumpa rakan-rakan yang pelbagai.. Ada golongan yang biasa-biasa.. Tapi ada juga golongan yang mana kata-kata mereka membuatkan Ramli berfikir sejenak...

Ramli: Remuk teruk kereta depan kita ni..
Kawan: A'ah la.. Dah macam kena langgar lori gamaknya..

Ramli: Remuk teruk kereta depan kita ni..
Kawan: A'ah la.. Tapi ok lagi kalau kereta yang remuk.. Kalau iman yang remuk, buruk padahnya..
______________________________

Ramli: Untung ke bisnes hari ni?
Kawan: Ada la untung seribu-dua.. 

Ramli: Untung ke bisnes hari ni?
Kawan: 2 rakaat solat sunat selepas solat fardhu lebih untung dari keuntungan aku hari ni.. (",)
______________________________

Ramli: Rasa demam pulak hari ni...
Kawan: Mungkin sebab kau main hujan kot semalam..
Ramli: Mungkin jugak..

Ramli: Rasa demam pulak hari ni...
Kawan: Mungkin Allah swt nak hapuskan dosa kot..
Ramli: Ye tak ye jugak.. Astaghfirullahal 'azim... 
______________________________

Ramli: Motor aku baru hilang la..
Kawan: Sabar ye.. Banyakkan bersabar..

Ramli: Motor aku baru hilang la..
Kawan: MasyaAllah tuan.. Sesungguhnya pandangan Allah sangat dekat dengan tuan pada ketika ni.. Kalau tuan berdoa, insyaAllah mudah termakbul.. 
______________________________

Timah: Kerja ape sekarang?
Joyah: Mengasuh budak-budak.. 
Timah: Aiii, belajar tinggi-tinggi, mengasuh budak-budak je kerjanya?
Joyah: Nak buat macam mana, ijazah LANGSUNG takde kuasa nak bagi aku keje hebat-hebat.. 
Senah: Mengasuh budak-budak je pun, kerja hebat jugak la..
__________________________

Ramli: Anney, kirija ada ok?
Salman Khan: Ok la... Gaji pun ada ok.. Tiap-tiap tahun pun gaji ada naik..
Ramli: Satu tahun, berapa banyak bos kasi naik gaji?
Salman Khan: Satu ringgit...

17 comments:

Pencari Allah said...

berprasangka baik terhadap ALLAH.

s a r said...

assalamualaikum.

betul tu Pencari Allah. :)

~erm, kalau susah nak demam.

B: aku susah nak demam weh.

A: baguslah tu..

B: tapi kan kalau sakit tu dosa. maknanya kalau sakit, Allah nak hapuskanlah dosa. tapi macam aku yang tak selalu sakit ni macam mana? Allah tak ampunkan ke?

A: hm..Allah bagi kau tak sakit sebab nak kau terus beribadat pada Dia. Dia bagi lagi peluang untuk kau bertaubat. Betulkan mana yang tak betul. Kalau kau sakit, mesti tak larat nak buat semua tu kan. :)


p/s- boleh ke tak tu encik? :D

~kueh~ said...

statement +ve vs statement -ve..

ramli : nape kedai ni xlaku ?
kawan : sbb pakai guna2 kut..

ramli : nape kedai ni xlaku?
kawan : Allah nk uji dia ni bersungguh ke x nak berniaga ..

(",) ok x?heheh:)

Kunang-Kunang said...

Alangkah baiknya jika semua orang berfikiran positif macam tu.

~PENCHENTA~ said...

Hahahaha, Lamanyaaa tak singgah sini!!

Saya selalu fikir sakit tu nak hapuskan dosa, tapi sayangnya ramai tak faham. Jadi, bila ada org sakit, dan saya kata 'bersyukurlah, Allah masih sayang nak bagi lupus dosa..' org salah faham. Ingat kita tak kesian kat diaaa. :(

Cikgu Ma said...

bukan senang nak baik.tak susah nak jahat..

Pok Amai-Amai said...

Setuju dgn komen Cik Ani....alangkah baiknya klu sy sentiasa positif mcm dialog positif Fuad kat atas tu...

=D

Ckin Kembaq said...

berprasangka baik.. ^_^

APAN said...

kesian salman khan tu....haha...da la harga barang sentiasa naik, gaji lak naik bnyk tu je setahun. haha...

abu zarim said...

subhanAllah,,,mmg situasi ini selalu ade dlm kehidupan ini,,moga ALlah beri kefahaman pd kite,,:),,,meletaka kan agama dihapan dan junjung sungguh2,,:)

Nida said...

Salam.

Dialog second last Kak Nida pernah alaminya... hampir setahun setengah menganggur selepas keluar uni, kemudian macam-macam, sindiran yg telah Kak Nida terima....

Bijen M. said...

Ali: Abu, jom pi sembahyang.
Abu: Sat! Nak sembahwang sat.
Ali: -_-'

fuad ansari said...

kak syikin:
tsk patut kita bersangka buruk terhadap Allah swt..

sar:
wsalam wbt...

insyaAllah, betul dah tu.. (",)

sakit ataupun tak sakit, kita harus lihat diri kita samada kita dekat dengan agama mahupun tidak... kalaupun ada dosa, mungkin Allah swt dah ampunkan dengan perantaraan amal2 kebaikan yg dilakukan.. (",)

ku faseha:
betul.. dunia ni mmg medan ujian.. sentiasa utk cuba bersangka baik.. (",)

cuma, kalaupun hari ni kita rasa bangga bila mampu pakai guna2, takut di akhirat kelak kita berasa tak berguna bila berada di neraka Allah swt..

puan ani: (tul tak??) (",)
pasti dunia akan jadi baik kan.. (",)

tyah:
takpe.. faham.. tyah kan sibuk.. kalau ada masa, singgahlah.. kalau sibuk, takpe.. mana yg penting, dahulukan.. (hehehe.. macam nasihat dari seorang ayah je.. )

kasi tukar sikit, cakaplah 'bersabarlah ye, Allah masih sayang nak bagi lupus dosa..'

kan ada unsur kesian sikit kat situ.. (",)

fuad ansari said...

cikgu ma:
dan bukan senang cikgu ma nak mendidik anak2 murid utk jadi baik.. (",)

fara:
sebab fara bagitau, baru sy tahu nama puan ani.. thanks.. (",)

ckin kembaq:
kena bersangka baik jugak kenapa ckin ada kembaq.. (",)

apan:
itulah tu.. kesian pun ada... kalau orang kita, tak tau lah apa tindakan depa kalau dapat kenaikan byk tu je.. haisshhh..

fuad ansari said...

abu zarim:
junjung agama dan jinjing dunia.. bila kehidupan agama goyang, lepaskan dunia.. (",)

kak nida:
tak faham dengan mentaliti masyarakat... macamlah dengan segulung ijazah dapat jamin segala2nya..

bagi saya, pekerjaan sebagai seorang isteri dan ibu dah cukup hebat buat seorang wanita..

bijen:
ali: abu.. solat kat masjid pun sat jugak la.. (",)

RuMaH TuA said...

Man 'arafal haq,
Syahidahu fi kulli syaiin...
"sesiapa yg benar2 mengenali Tuhan yg Maha Haq, akan menyaksikanNya pada setiap sesuatu" ^^,

Ckp kat salman, xnaik pun sama...
Rezeki pada DIA....

Moga Allah kasih.

aimaniman said...

akak suka baca entri blog ni,.. komen positif macam tu sejuk saja telinga mendengar, hati pun sennag jer,.. kalaulah anak2 murid pun rela mendengar jawapan sebegini, psti masalah biadab berkurangan kan.. bilalah agaknya masa tu?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...