Saturday, May 5, 2012

iBuMu SiHaT??

takpe kan?? ke dengar kata, ia perayaan agama lain??
Dua minggu kebelakangan ni, ada kata-kata indah dari mimbar Jumaat..

Jom preview.. (",)

Minggu lepas:
Bijak bukan ukurannya segulung ijazah..
Bijak bukan ukurannya kereta yang mewah..
Bijak ukurannya melakukan persiapan untuk kehidupan akhirah..

Kamu bergelar tuan pengarah..
Kamu bergelar seorang pensyarah..
Tapi tiada ertinya jika solat kamu tak endah..

Minggu ni:
Bilakah kali terakhir kamu menjenguk ibumu?
Apakah kiriman wang mencukupi sebagai membayar titisan air mata rindu?
Walhal bukan itu yang ibumu mahu..
Jenguk dan berbuat baiklah kepada ibumu selagi kamu punya waktu.. 

p/s:
-khutbah harus bersifat keinsafan dan membangun iman.. jika tidak, elok dibiarlah pentas lain yang membicarakan...
-teringat yang Ramli pernah buat teks khutbah aidiladha sendiri sebab teks sedia ada macam boring je.. orang muda nak dengar perkara yang hebat, bukan yang remeh-temeh..(",)
-orang alim pesan, SETIAP HARI kena jaga 6T, insyaAllah selamat hidup..
1. takbiratul 'ula (solat awal waktu)..
2. tasbihat (zikir)..
3. tilawatul quran..
4. tahajjud..
5. tundukkan pandangan..
6. taklim wa taklum (belajar dan mengajar/ santapan rohani)..

*kalau salah tolong betulkan.. (betul tak tuan bijen?? )(",)

27 comments:

Cikgu Ma said...

sangat rindu dengan mak...alhamdulillah, td dah dengar suaranya...nak balik, jauh,,,dan x boleh cuti sembarangan - alasan ke ni?

kakibiskut said...

la.. hari ibu ke.. hehehe.. ingatkan hari2 hari ibu...

s a r said...

assalamualaikum encik.
~erm, hari2 terasa bersalah dengan mak walaupun mak depan mata hari2. mcm mna tu. huu ~saya sayang mak saya :D

sebelum ni ada pergi dengar ceramah agama dengan semangat wajanya. malangnya, dan terasa punah harapan apabila pak ustaz masuk bab politik. aduh! poning kepala. yang mula2 minat nak dengar pun jadi terus tak minat. lebih2 lagi orang muda.

Pencari Allah said...

Orang muda suka cerita jati diri :)

Ad-Dien said...

al-burru walidain :)

nam said...

assalamualaikum wbt..

ibu nam sehat dan sakit kadang-kadang.. waktu macam ini ibu sangat perlukan perhatian kita..

dulu ibu suap makanan kat mulut nam, sekarang giliran nam suap makanan kat ibu..

sayang ibu nam!! <3

Ismi Ijmi said...

maaf lama tak melawat. rupanya eden masih "in the list" no. 27

nak jugak la widget nih,hehe

btw, ye ibu.
selalu jugak lupa ibu bila ada kawan.
sorang kawan tu, hilang bapa, hilang ibu less than 1 yr. syukur aku masih punya ibu

Marya Yusof said...

As salam Fuad,

Baca di sini :)

Egg Head said...

rindu giler kat mak saya..dah dekat 3 thn x jumpa...mak dah suru balik...tp x ada rezki lagi nak balik...

Bijen M. said...

Wahaha!
Nombor lima tu dugaan paling besar.
Berkahwinlah untuk menundukkan pandangan.
:D

Betul tak Tuan Fuad?

ukhti,mardhiah said...

Untungla org ada ibu~~

Kunang-Kunang said...

Semoga kita termasuk dalam golong 6T tu. InsyaAllah.

Semasa ibu masih ada, jengoklah mereka selalu. Selain melepas rindu dapat pahala pula.

Nida said...

Tiba-tiba teringat ibu jauh nun di sana... :'(

delarocha said...

bab khutbah ni memang sensitif... perlu ada topik yang mampu menarik perhatian jemaah

nurkaloi said...

kaloi dgr ustz azhar idrus kate haram smbut...tapi yg penting niat...
raikan ibu yg kite syg tak kisah kann kann.... ^__^

~kueh~ said...

ibu...
engkaulah ratu hatiku..(",)


jum2 amal & jaga 6T :)

"selamat hari buat ibu2 sedunia"
hehe^_~"

Ckin Kembaq said...

bila orang muda dengar khutbah yang membina, semangat mudanya terus naik...baru semangat..sangat rugi kalu gi dengar khutbah jumaat, balik2 cerita yang khutbah tak best, isi sama setiap tahun, tido, mengntuk...

p/s: penah dengar khutbah yg disampaikan oleh ustaz abdullah khairi..menangis2 utz bila ceritakan ttg sirah..kalu ada yg tido jugak, mmg penangan syaitan sungguh kuat.. ^_^

liyana said...

owh 6t..insyaALLAH

RuMaH TuA said...

Bagaimanalah hidup jika redha dan kasihnya dia seorang ibu tiada... 'hari2 pun tiada makna'...

Moga Allah kasih.

Norsha said...

bagusnya kalau dpt jaga 6T tu ye....

p/s : selalu doakan ibu, insyaAllah murah rezeki...

Kakzakie said...

Kalau boleh mahu menikmati selalu 6T tersebut...

fuad ansari said...

cikgu ma:
tu bukan alasan.. tu alasaaaaaaaaaaaaann (baru nampak jauhnya tu).. (",)

kakibiskut:
hari2 hari ibu.. hari2 kena sayang ibu.. (",)

sar:
wsalam wbt..
tu la.. lain kali jgn buat salah denga mak.. (",)

laaa.... sar muda lagi.. ingatkan dah tua.. (",)

kak syikin:
tu lah tu.. orang nak cerita pasal jati diri.. ini ada pulak cerita pasal kayu jati... (",)

fuad ansari said...

ad-dien:
sohih!! (",)

nam:
wsalam wbt..
dulu kita kurang berkuasa, sekarang punya banyak kuasa, dan akan datang kembali kurang berkuasa.. dan akhirnya kembali kepada sebenar2 Penguasa.. (",)

izmer:
osah bernasib baik nampak eh.. oghang baik2 ni, memang nasib eh selalu baik.. alhamdulillah.. (",)

jangan...
jangan lupa diri.. (",)

kak marya:
timo kasih yo.. sib baik sudi baco.. (",)

tuan jabbar:
awat lama sgt tak jumpa.. tuan kat kutub utagha ka?? (",)

tuan bijen:
cer try.. cer try.. (",)

fuad ansari said...

mard:
mard kan ada mak lang.. (",)

puan kuanang-kunang:
selamat hari ibu!! (",)

kak nida:
bila nak balik malaysia ni?? (",)
tanah-pamah kat malaysia ni pun rindu kat kak nida ooo.. (",)

tuan iwan:
yg lain tu bukan tak menarik.. menarik je.. cuma syaitan tarik mata kasik tido.. (",)

kaloi:
kaloi punya ibu pun nama kaloi jugak kan?? untunglah, sama nama.. ke lain..(",)

fuad ansari said...

ku faseha:
alahai sedapnya suara.. terus turun hujan rahmat.. (",)

ckin kembaq:
syaitan pun ada khutbah depa jugak... depanya khutbah pun hebat gak..(",)

liyana:
insyaAllah... kalau tak cukup T tu, tambah2 la apa2 yg patut.. (",)

iqa:
erm... ibu iqa ada lagi ke tak??

kalau takde makna, kena masuk MAKNA (majlis kanser negara) .. (gurau2) (",)

moga Allah kasih.. (",)

cikgu norsha:
selamat hari ibu... (",)

p/s: sebenarnya sy ragu2 6t tu betul ke tak.. takut2 salah dengar.. nampaknya, takde pulak pembetulan dari sape2.. (",)

kak zakie:
nikmatilah ia seperti menikmati makanan yg lazat.. (",)

p/s: selamat hari ibu, kak zakie!! (",)

~PENCHENTA~ said...

Huks. Baru perasan yang saya dah turun carta. Kena rajin komen pulak lah lepasnii. Hihih

fuad ansari said...

tyah:
takpe... carta ni tidak memberi apa2 kesan yg memudaratkan.. (",)

moga carta iman kita semua meningkat.. (",)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...