Wednesday, September 7, 2011

HiDuP MaCaM MaiN BoLa..

Pasukan Bola Sepak Wanita Iran.. (",)
Perasan tak, dimanakah menariknya tentang kepelbagaian ummat ini??? 

Saya lihat...
Ada yang bersuara lantang...
Ada yang bercakap dengan lembut...
Dan ada yang pendiam...

Kadang-kadang kita berasa tidak selesa kepada yang bersuara lantang.. 
Atau kita berasa boring kepada yang pendiam..
Dan berasa suka kepada yang bercakap dengan lembut..

Tapi kan..
Kita harus ingat..
HIDUP NI MACAM MAIN BOLA.. 
Masing-masing ada peranan tersendiri.. Masing-masing ada kebolehan tersendiri.. Dari penjaga gol hinggalah penyerang..

Sebagai contoh.. Bila bicara bab mengajak orang kepada kebaikan:
1) Kalau jenis orang yang tak terkesan dengan kata-kata yg lembut, apa kata kita hantar yang bersuara lantang.. Orang kata, biar tersentap sikit... (",)

2)Kalau jenis orang yang berjiwa lembut, apa kata kita hantar yang bercakap dengan lembut.. Baru meresap ke dalam jiwa, ye dok..

3)Kalau jenis yang banyak cakap dan rasa nak menang je, kita hantar yang jenis byk diam.. Kadang-kadang dengan  diam je pun boleh jadi asbab hidayat.. Kalau kita hantar yang jenis bersuara lantang, mau bergaduh jugak kat situ kan...

Betul tak?? (",)

p/s: 
-cuma pendapat je.. mohon maaf andai ada salah dan silap ye.. (",)
 -mak ayah kalau dua2 banyak cakap, mau pening jugak anak2 kan.. (patut pun jodoh tu biasanya sorang pendiam n sorang byk cakap)

47 comments:

hidayu samsudin said...

betul2 ..:)

NooR AzLen BinTi HaRoN said...

assalammualaikum

brgantung pada situasi dan masa..

CikGu Ma said...

assalamualikum& salam syawal =,=

dulu saya agak pendiam (errkk, i mean kurang peramah) sejak amik degree, pndai sket bergaul, bila jd cikgu, lagi2 bergaul...sebab, cikgu dan bercakap2 tidak boleh dipisahkan.. (",)

tp pendiam sangat pun kdg2 membuatkan org lain rimas contohnya kalau kerja kumpulan...hanya menanti arahan..tak tahu nek bertindak sendirian, kadang2 membuat org tak senang..bg saya, besederhana..tak terlalu diam dan tidak terlalu peramah (",)

Afida Anuar said...

eh btul2 fuad...

oh..akak berjiwa lembut(perasan!)..kena hantar yang lembut2 tau.. hehe..:)

PS: mana2 duit rya? kata nak kasi kt akak.heh~

Ismi Ijmi said...

idea yg bagus..
tp rasanya ramai dah praktikkan

Norsha said...

setuju2.....tapi kalau yg langsung taknak dgr tu camne?

Liyana Zahim said...

Haaa.. Banyak betul.. Tapi bola tu boleh memecah belahkan masyarakat dan kaum.. Hihihi~

RuMaH TuA said...

Terfikir2...
Saya yg manela..
(^-^)y

"Bola2"

fathyn huSna said...

betul3... :)
setiap org de perangai masing2..
kelebihan dan kelemahan masing2... :)

Ana Ghazali said...

setuju..^_^ayah pendiam, mak suke ckp...so seimbang.

Sha said...

btol tuh!

bro, bkn takat tersentap sikit..
biar tersentap banyak..hehe

lagi bagus..lagi terkesan kat ati..
dan insyaAllah mungkin menjurus ke arah perubahan..

tpi kalo jenis yg xmakan saman, cane?

dream_catcher said...

eh eh eh, dua dua pon bole byk ckp :P bila sorang berckp, sorang diam untuk mendgr, pastu sorang plak ckp, sorang tuh diam and tido hahaha kidding..

ps aku xthu pon main ckp je, mungkin ko lebeyyyyyyyy tahu :P

ad_dimasyqi said...

Di kalangan sahabat nabi pun ada yg mcm tu... Sayyidina Abu Bakar agak pendiam n lembut, manakala sayyidina Umar yg byk bercakap n tegas. Rasul terimanya sbagai sebuah keseimbangan...

abu zarim said...

sy yg mane satu ek,,,:),,,
mgkin yg lembut kot,,,:p....
pape pon,pndapat msing2,,,moga Allah am kan hidayah asbab akhlak kite semua,,:)

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Kalau boleh adanya orang yang serba boleh untuk pendiam, lembut dan suara lantang...tiga dalam satu..:)

Titisan Hujan said...

agreed!!!

ahLia teeeetttttt..... said...

klu org yg tengah frust ke aper.. klu ckp lemah lmbut die xdgr. ckp keras cket br tersedar kot.

kne ikot time ssuai kn nk ckp keras or lmbut

CS said...

bercakap bila perlu,
bertindak mengikut situasi..
lebih baik andai ada ketiga2 ciri tu dlm diri..InsyaAllah akn memudahkan~

Nashir as Sunnah said...

memang ada betulnya...apa pun kena bersesuaian dengan situasi / keadaan. Asalkan berlaku kemungkaran perlu ditegah bersesuaian dengan keadaan..asalkan jgn melampui batas.Sesungguhnya islam tidak suka org yg melampui batas.

Mommy Fara said...

...tapi saya dan suami sy dua-dua mulut bising. Mcm ne ye? Hehehehe...

Wanita2u said...

Jom join giveaway dari Wanita2u pula. :)
Hadiah mmg sangat menarik. Berbaloi-baloi join. Hehehe.

http://portalwanita2u.blogspot.com/2011/09/wanita2u-2nd-giveaway.html

s a r said...

assalamualaikum encik fuad. :)

hmm.. nampak nya kenalah berdoa dapat yang kurang sikit bercakap ni. ~eheh.

ye la encik. setuju dengan kamu. hidup ni lengkap melengkapi kan. maka, mesti ada feeder ada killer la kan.

macam bola. ada defender ada attacker. (eh, betul ke salah ni :D). kalau suma dok serang je, gol pun bolos la kan. :)

fuad ansari said...

hidayu:
anda yakin betul?? muktamad?? taknak gunakan talian hayat?? (",)

azlen:
moga situasi dan masa mengizinkan, insyaAllah.. takut juga tidak cukup masa kerana kematian itu sangat hampir.. (",)

cikgu ma:
pekerjaan mempengaruhi personaliti seseorang... sebab tu, cikgu ada gaya tersendiri.. doktor ada gaya tersendiri.. kan kan kan.. erm.. besederhana mmg satu amalan yang baik..

fuad ansari said...

kak afida:
nanti saya hantar orang lembut, nak?? (",)

akak doa2kanlah agar terjumpa saya kat mana2 agar saya boleh hulurkan duit raya ni.. penat sy menyimpannya.. (",) mungkin akak pun leh siap2kan duit raya utk husna.. (",)

izmer:
itu lah tu... mungkin ramai dah nampak kesan yang baik bila hantar orang yg bersesuaian utk jumpa orang2 tertentu.. (",)

cikgu norsha:
kalau langsung taknak dengar, beredar je lah dengan sangkaan yg baik.. (",)

then, kita byk2kan lah berdoa.. bangun malam2, doa nangis2 moga Allah bukak pintu hati dia..

fuad ansari said...

liyana:
apa jugak perkara, jika tidak kena caranya, maka akan berlakulah perpecahan..

hatta dalam agama islam sendiri masih ada perpecahan di kalangan ummat..

yang penting, kena betulkan hati kot.. baik hati, baik lah jadinya...

ustazah iqa:
tu lah tu, asyik cerita bola je kan.. lepas ni nak cerita pasal ustazah pulak la, boleh?? (",) ustazah iqa tak masuk rancangan ustazah pilihan ke? hehe..

husna:
kalau semua orang sama je perangai, mesti hambar je dunia ni kan.. (",)

fuad ansari said...

ana ghazali:
golongan mak mmg ramai yg suka cakap.. (",)

sha:
sentap sikit2 sudah la.. takut bila tersentap banyak, semakin jauh dari agama.. (",)

kalau tak makan saman, kasik makan nasik.. mana tau kalau dah kenyang, terus tido, then mimpi yang menakutkan, then terus dapat hidayah.. (",)

hidayah:
orang yg banyak cakap selalunya bukan pendengar yang baik kerana bila orang lain cakap dia sibuk nak menyampuk kerana hobinya mmg bercakap.. (",)

fuad ansari said...

ad_dimasyqi:
keseimbangan memang penting utk pembangunan yang mampan.. (",)

abu zarim:
benar2.. yang penting kena tunjuk akhlak yg baik.. tak kiralah kita byk cakap ke tidak.. byk cakap pasal agama macamana pun, kalau akhlak tak baik, masalah gak tu..

tuan razak:
wsalam wbt...
orang pun main 3 in 1 jugak ye.. ingatkan minuman je ade... mungkin ada.. tapi sukar utk dicari.. (",)

fuad ansari said...

titisan hujan:
sape setuju kena bagi duit raya.. (",)

zai:
moga Allah letakkan hikmah dalam diri kita yg mampu menilai kesesuaian sesuatu perkara.. (",)

cikgu sue:
macam arahan dari ketua polis je.. (",).. betul3... (",)

fuad ansari said...

nashir:
betul3.. nak cegah kemungkaran pun, berpada2lah.. jgn sampai mengaibkan orang yg bersalah.. mereka juga ada maruah kan.. mana tau dengan layanan yang baik, mereka mudah datang kepada kebaikan.. kalau tak, takut2 mereka kembali buat perkara yang sama..

mommy fara:
takpe.. teruskan.. dah jodoh nak wat camne kan..cumanya, mudah2an fara tak pening dengar mommy n daddy dia bercakap.. (",)

wanita2u:
lelaki pun leh sertai ke.. malu lah pulak rasanya.. (",)

fuad ansari said...

s a r:
wsalam wbt..
eh jgn doa macam tu.. doa ajelah agar dapat yg soleh.. pendiam atau byk cakap, tak penting sgt.. (",)..

saya pernah main futsal, satu team sume player bagus2, tapi sume kaki nak jaring gol, sumer suka naik atas, hancur jugak team jadinya sebab mudah sgt dibolosi.. (",)

Bijen M. said...

Kalau orang yang banyak membebel kena bagi yang penyenyap ye dak.
He he he.

ukhti,mardhiah said...

assalamualaikum abi husna,
mard pernah baca berkaitan senyap,bising,membebel...novel islamik rasanya....

abah pernah cakap dgn mard, nak org sayang ,suka dkt kita mudah ja...mulut kunci,tangan jalan.(",)

APAN said...

kwan aku pun penah ckap pasal ayat yg bawah sekali tu.dia ckp selalunya gitu la...kalao sorang ni peramah sngat, yg sorang ni diam je...
tah la...

Shadow Of Life said...

(",) ~

aziekz said...

biasanya camtu kan..bla kte lihat pasangan2 ni..kte tgk@nilai,,mmg benar,,jodoh oleh ALLAH,,elok benar,,
introvert VS extrovert,,
ALLAH maha perancang..

qamarguyz said...

salam ziarah..
tiada yg betul melainkan semuanya betul belaka..setuju sangat..
peranan berbeza, senjata berbeda, misinya tetap sama =)

fuad ansari said...

bijen:
makanya, tuan kena cari yg penyenyap ke yg membebel?? kami mmg tgh byk calon ni.. (",)

mard:
wsalam wbt.. lama tak nampak..

mulut kunci,tangan jalan <--hikmat sungguh kata2 ni...
tapi yg biasa berlaku.. sedang tgn berjalan, mulut pun ikut sama berjalan.. mulut dan tangan sering berkadar langsung.. (",)

apan:
tu lah tu.. bila tgk orang2 sekeliling kita, byk jugak terjadi yg macam tu.. kalau dua2 mulut bising, takut riuh rumahtangga dibuatnya..

fuad ansari said...

azie;
azie nak cari calon suami yg macamana?? yg penyenyap ke yg byk cakap...(",)

aziekz:
introvert VS extrovert <_-- pertama kali dgr perkataan ni.. hehe...

Wallahu khoirul makirin... (",)

qamarquyz:
wsalam wbt...

senjata berbeza ye?? (",)

hati2 bermain dengan senjata.. takut terluka dan mendatangkan mudarat.. (",)

s a r said...

thanks encik atas ingatan. itulah yang sebaiknya. segala sifat tu datang yang kedua. thanks again :)

mhafiz_ydin said...

Kalu yang jenis manyak cakap dan nak menang aja, kita antar jemaah bisu.

fuad ansari said...

s a r:
mudah2an berjaya bertemu yg soleh ye.. kalau tak jumpa yg soleh pun, en.salleh pun ok.. (",)

hafiz:
baru tau nasib depa kalau hantar jemaah bisu kan.. silap2 depa pulak yang jadi semacam bisu..(",)

L said...

L xdapat pom masuk u.. sedehnyaaa..

jom bacer seket..=)
http://lolz-l.blogspot.com/2011/09/beribadah-tp-xberakhlak.html

Bijen M. said...

Mard tu mulut sambil makan ketupat, tangan sambil anyam ketupat.

ukhti,mardhiah said...

aishhh,mard pula y kena..
xmengapalah,mard redha je..

ehhhhh...xboleh jadi ni!baik sgt mard ni!!

tuan bijen tu,nak bajet dia penyeyap,padahal,mard pasti mulut dia mcm lengkong..bantai jelah..

puas hati mard.. ho ho ho

fuad ansari said...

L:

takpe tak dapat masuk U.. yang penting dapat masuk syurga.. (",)

terima kasih.. insyaAllah, ada masa, akan berkunjung ke sana..

bijen:
itu namanya time effective.. (",)

harap2 tidak dimakan ketupat yg belum dimasak..

mard:
pertama kali jugak dengar mulut lengkong.. mungkin abibat makan abc, lengkong tertinggal di mulut.. (",)

bijen n mard:
korang berdua bila akan disatukan?? mmg dah nampak serasi sangat-sangat dah..... (",)

sea_lavender said...

nice entry ~~ terus berfikir sejenak =_= kala diri ini yg byk cakap sudah psti kena mencari teman yg pndiam la hehe =D

fuad ansari said...

syazwani:
nak cari yang byk cakap pun boleh jugak.. tapi yang banyak cakap pasal agama la... hari2 dapat dengar cerita2 agama.. untung hidup.. (",)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...