Thursday, November 12, 2009

TeMaN

Tiada sesuatu yang sangat berguna bagi hati (jiwa) sebagaimana menyendiri untuk masuk ke medan berfikir (tafakur). Dengan berfikir dan memandu fikiran kepada keimanan, akan terbukalah jalan menuju kesejahteraan.

Sabda Rasullulah SAW : " perumpamaan teman yang tidak baik, bagaikan tukang besi membakar besi. Jika engkau tidak terbakar oleh percikan apinya, maka terkena bau busuknya."

Allah SWT mewahyukan kepada Nabi Musa a.s : " Hai Putera Imran! Waspadalah selalu dan pilihlah untuk dirimu teman (sahabat), dan tiap teman (kawan) tidaklah membantumu untuk ta`at (bakti) kepada-Ku, maka ia adalah musuhmu."

Demikian juga wahyu Allah SWT kepada Nabi Daud a.s : " Hai Daud! Waspadalah selalu dan pilihlah untukmu kawan-kawan, dan tiap kawan yang tidak membantu untuk berbakti kepada-Ku, maka dia adalah musuhmu, dan akan menyebabkan keras hatimu, serta jauh dari daripada-Ku."

Nabi Isa a.s bersabda : " Jangan berkawan pada orang-orang yang mati, nescaya mati hatimu." Ketika ditanya: " Siapakah orang- orang yang mati itu?" Nabi Isa a.s menjawab : " Mereka yang rakus kepada dunia."

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...