Friday, November 6, 2009

SeNYuM KaMBiNG..

DIAM

Seorang ibu muda pergi berjumpa kawannya yang kebetulan seorang doktor. Ketika rancak bersembang, anak kecil si ibu tadi sibuk mengeledah makmal kecil di rumah doktor tersebut. Si ibu tersebut tidak pula melarang anaknya yang semakin lama semakin rancak mengeledah bilik yang dipenuhi botol botol ubat. Doktor tersebut tidak berkata apa-apa tentang kenakalan anak si ibu tadi.
Tiba-tiba bunyi botolkaca pecah. Barulah si ibu bersuara. " saya harap awak tidak kisah dengan anak saya tu. Dia memang nakal sikit. Biasalah, budak-budak,"
kata ibu dengan senyum manis.

Tak mengapa. Nanti sampai dekat botol racun itu, diamlah dia," kata
doktor tersebut dengan sinis.

________________________________________________________

SOLAT TIGA RAKAAT

Seorang pemuda dikenali sebagai Mamat amat tergila-gilakan Minah anak Pak Haji Dollah. Minah boleh dikatakan cantik juga. Mamat juga tidak kalah dengan rupa yang kacak. Ngurat-punya-ngurat tersangkutlah dua hati ini. Pak Haji Dollah bukanlah jenis memilih sangat orangnya, tambahan pulak si Mamat ini pandai mengambil hati dan suka berlakon depan Pak Haji Dollah. Bukan main warak lagi, berkopiah di kepala Mamat. Selepas ditetapkan hari perkahwinan pasangan itu, Mamat begitu lancar lafaz nikahnya. Biasalah malamnya agak lewat sikit keluarga Haji Dollah masuk tidur kerana berkemas rumah lepas kenduri siangnya. mamat dan Minah pun lewat juga masuk tidur. Agak terganggulah juga kemanisan malam pertamanya itu. Selepas semuanya selesai dan semuanya nyenyak tidurnya, Pak Haji Dollah mengejtkan semua isi rumah untuk solat subuh.

Semua isi rumah pun bangun dan si Mamat dan Minah pun bangun mandi dan bersiap untuk mendirikan solat subuh. Oleh kerana terlewat bangun, maklumlah malam pertama, Mamat dan Minah tidak sempat bersolat jemaah dengan Pak Haji Dollah. Walaupun telah dikejutkan awal oleh isterinya, Minah namun dia asyik berbaring kerana penat dan membetulkan urat-urat yang lenguh semalam. Maka, Pak Haji Dollah pun suruhlah, menantunya tu solat sendirian ketika ahli keluarga lainnya sedang berwirid. Si Mamat pun qamat dan dirikanlah solat subuhnya. Selepas selesai solatnya dan memberi salam. Pak Haji Dollah pun menegur menantunya Si Mamat tadi.
"Hai Mamat kenapa solat subuh tiga rakaat?" Dengan lantas Mamat menjawab.
"Ia ke? tiga rakaat. Rasanya sudah cukup emapt rakkat tadi," kata Mamat.
Pak Haji Dollah mengucap panjang. Minah tersenyum sipu malu dengan gelagat suaminya. Rupanya si Mamat tidak pernah sembahyang subuh. Dia tak tahu yang solat subuh perlu
dilakukan dua rakaat.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...