Wednesday, December 14, 2011

#WW YaNG MaNa SaTu... PiLiHaN HaTi...

Muzakarah Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan Kali Ke-80 pada 1 - 3 Februari 2008

Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor kali ke 2/2011 pada 12 April 2011

Mana satu ni?? 

Takpelah, Ramli pilih saham akhirat.. Tiada keraguan di situ...

 Ini pun kategori saham jugak ni.. (",)

p/s: cepat-cepat Ramli tukar topik.. Takut bertambah 'kantoi' pada entri yang lepas.. (",)
(bukan main lagi Ramli guna perkataan 'kantoi'.. entah ada ke tidak perkataan tu dalam kamus dewan)

18 comments:

Fara said...

....takut nanti kalau kita meafikan ASB atau ASN, org kata kita tak bersyukur bila tak menghargai kemudahan bumiputera untuk menabung.

=(

Kakzakie said...

Kakak tak mahu komen tapi sejak memula keluar fatwa tak boleh seisi keluaraga kakak keluarkan semua masuk tabung haji dah... bagusnya dah tak payah fikir nak zakat lagi sebab Tabung Haji dah potongkan zakat sekali. Kalau nak keluar juga pun tak salah dermalah jadi jariah...

tehr said...

melabur kat kedai runcit je
kadang2 kat pasaraya
huhu

s a r said...

assalamualaikum encik,

erm.. tak payah pilih la kan. bak kata cik bibah. sebab kita yg ujudkan pilihan tu.. :)

Afida Anuar said...

Tak terbaca pulak yang harus ni sebab selama ni yang ada dalam pengetahuan akak ianya haram....

PS: Kategori saham akhirat tu comel betul!... tak lama lagi dapat menantu la Ramli;)

~SaL IjOu~ said...

hmm, simpan la tabung haji je..senang cite.tanpa was2..~ ;p

Bijen M. said...

Rokok yang dah ada fatwa haram pun orang masih hisap.
Amacam?

Bak kata Mard, ulama berbeza pendapat tentang perkara ini.
Jadi ikut fatwa tak salah.
Kalau betul dapat dua pahala.
Kalau salah dapat juga pahala.

Tapi jalan taqwalah yang terbaik.

Insurans tawakal dah.
Nak cari pelaburan tawakal pulak.
Heh!

Egg Head said...

apa mcm dgn saya....ptptn terlibat gak....adei...ibaratkan diluah mati mak litelan mati bapa...tersepit lagi menghimpit....ada syor tak???

APAN said...

erm...tu la...slh satu sebab aku x buat ASB sebab orang dok forward email pasal haram asb ni la.nak ulas lanjut pun kurang ilmu.tpi mencari gak pelaburan jangka masa panjang ni... :)

Norsha said...

mana satu pilihan hati ?....pilih yg kat bawah tu lah, comel je, cam ayah dia kan?

fuad ansari said...

Fara:
jawab saje, sukar untuk bersyukur terhadap sesuatu yg tidak halal..

seolah2 bila kita kehausan, kita disogok minuman yg memabukkan, kemudian bila kita menolak, mereka berkata, kenapa tidak bersyukur dengan minuman yang diberikan.....

kak zakie:
betul juga tu... biar kelihatan rugi kat dunia, tapi untung di akhirat.. (",)

tehr:
pelaburan yg tu, tak berapa nak untung.. (",)

sha a.r:
wsalam wbt...
betul jugak tu... kira boleh pakai jugak idea cik bibah tu... untung sape dapat cik bibah.. (",)

kak afida:
tulah tu, sy pun naik konfius bila tiba2 tau ada fatwa kata harus, ada yg kata haram.. tak jadi nak gi melabur..

lama lagi tu Ramli nak boleh ada menantu.. tak harap Ramli nak ada menantu.. umur entah panjang entah tidak..(",)

~sal ljou~:
macam iklan produk zaiton je.. gunakan tanpa was2.. (",)

fuad ansari said...

alamak dah nak masuk waktu solat.. nanti sambung komen ye...

fuad ansari said...

tuan bijen:
itu macam, susah mau komen.. mujur tak terjebak dalam perkara ni..

sebut harga mard mahal, tapi sebutan kata mard, masih boleh dipakai.. (",)

tunggu tuan buat entri pasal pelaburan tawakkal pulak.. (",)

egg head:
itulah.. keadaan semasa menyebabkan kita sukar melarikan diri dari perkara yg macam ni..

tuan byk2 doa moga Allah mudahkan..

apan:
pelaburan akhirat juga merupakan pelaburan jangka masa panjang kerana kehidupan akhirat panjang dan kekal abadi.. (",)

cikgu norsha:
walaupun ayahnya tak comel, mungkin masih ada macam nya tu.. (",)

yg bawah sekali tu, kalau dengan ayahnya, bukan main mengada2 manjanya.. ermmmm...

Liyana Zahim said...

Takpelah.. sy simpan duit dlm tabung jelah...

Pencari ALLAH said...

Terima kasih atas info yang bernas :)

fuad ansari said...

liyana zahim:
kalau nak pecahkan tabung, saya boleh tolong... (",)

kak syikin:
mungkin lepas ni saya boleh bagi info pasal beras jenama bernas pulak.. (",)

Pencari ALLAH said...

ok :) waiting next post

fuad ansari said...

kak syikin:
alamak... susah jugak nak buat post pasal beras bernas tu..(",)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...