Tuesday, December 13, 2011

BR1M PuNYa CeRiTa..

Ramli jalan-jalan di pekan.. Tiba-tiba Ramli ternampak di pintu masuk sebuah kedai telefon yang terpampang notis yang berbunyi "NO PHOTOSTAT HERE!!".. Pelik jugak Ramli.. Ramli toleh ke arah lain.. Patut la.. Depan kedai tu LHDN.. Ni mesti kes tak larat nak layan pertanyaan orang ramai yang sibuk nak fotostat i/c untuk permohonan Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M).. Haishh, macam-macam hal.. 

Alang-alang sedang bercuti, Ramli pun pergilah kat kaunter LHDN untuk ambil borang.. Seorang perempuan menghulurkan sekeping borang kepada Ramli.. 

Dia pun kata, "jangan lupa sertakan fotostat ic dan penyata gaji kalau yg makan gaji.." 
Dia pun tanya lagi, "bujang ke dah kawin??"

Dengan tak bersalah Ramli jawab, "bujang lagi.."

Pastu dia kata, "kalau bujang memang tak layak,  kecuali kalau ada tanggungan.."

Ramli pun kata, "rugi la saya kalau macam ni.. "

Lantas perempuan tu jawab, "esok pergi cari calon isteri yang tak bekerja, cepat-cepat nikah, mana tau layak dan sempat memohon sebelum tarikh tutup.."

Ramli pun berlalu pergi dengan kata-kata, "betul jugak tu, terima kasih atas cadangan....."

(",)
___________________

Sabtu malam hari itu adalah gerhana bulan.. Entah macam mana Ramli terlupa.. Malam itu berlalu dengan penuh kekesalan..

Tiba-tiba, Ramli terlihat bulan penuh dengan tulisan timbul yg tertulis Laa Ilaha illAllah Muhammadur Rasulullah.. Sungguh indah..Tersangat indah... Maha Suci Allah.. Sukar untuk Ramli jelaskan betapa indahnya cahaya bulan penuh yg tertulis padanya kalimah suci tersebut.. Sedang asyik melihat keindahan tersebut, Ramli terjaga.. Ramli bermimpi rupanya...  Bawak ke mimpi rupanya kekesalan Ramli tu.. Haissh...

24 comments:

Fara said...

Err, Ramli lupa apa? Lupa nak kawen ke atau bila da ada bini terus lupa nak mohon BR1M?

Hahahahaha!

Ismi Ijmi said...

hah.
lupa nak kahwin la tu

Noorieda said...

ASSALAMUALAIKUM W.B.T...

Oh,kat sana xujan ke malam gerhana 2?

kat tempat saya ujan tak nampak apa-apa...

memang tak ada rezeki la taun ni nak tengok gerhana bulan...><

Egg Head said...

sini hujan lebat la....x dapat nak tgk gerhana....

kirim salam kat ramli....bukan ramli tu dah kawin ka??ari tu dia kata nak tambah lg satu....

Norsha said...

Ramli, sejak bila dapat penyakit lupa ni?

Liyana Zahim said...

Ramli ni kuat brangan tollah.. Herherher!

s a r said...

assalamualaikum encik.

mungkin ramli tak lupa ingatan. tapi saja test market. hee

serius cantik bulan tu mlm tu. lebih2 lagi dapat tengok bersama2 pengantin. bertambah lah indah. dan sempat juga cik wiwi lihat ke wajah pengantin :D

Afida Anuar said...

Mungkin perempuan yang tanya kat ramli tu cun kot!... he he

As said...

Kenapa kena menyesal? Heh.

Suh Ramli beramal atas iman yakin, pastu doa masuk syurga. Nanti kat sana nak tengok macam2 jenis gerhana pun bole. Hoho.

Lien said...

Mimpi bulan tu baik tu... Org kt nak dpt ong! bertuah ko Ramli! Mimpi ada syahadah lg baik...Untung akhirat ko Ramli!

tehr said...

wah, macam ni ramli kena cepat2 kawin ni
dah cukup umur juga tu
huh

ukhti,mardhiah said...

ha ha ha
Good Ramli.
depan isteri, semut pun bo buat sarang bawah kaki dia,kat blakang, fuhh.....hebat yea ramli.Kemain.

:)Memacam.

Bijen M. said...

Pehh ayat Mard.
Kelasss!

fuad ansari said...

Fara:
Pelupa betul Ramli tu.. (",)

Tuan Izmer:
Rugi oo kalau lupa nak kawin.. (",)

Noorieda:
wsalam wbt..
A'ah kan.. dengar jugak banyak tempat yg hujan sampai tak dapat nak tgk gerhana bulan..

Moga boleh tgk di lain kali, itupun kalau panjang umur.. (",)

Egg Head:
Mungkin Ramli lupa dia dah kawin.. (",)

Cikgu Norsha:
Bahaya jugak penyakit ni kan.. Ada penawar tak, cikgu?? (",)

Liyana Zahim:
Itulah tu.. Berangan je kejenya..

Nenek Ramli selalu pesan, "cubo la bawak poie motong gotah.. ado gak hasil eh.."

fuad ansari said...

Sha A.R:
Wsalam. wbt..
Perasan je Rali tu.. Ingat market ok lagi.. (",)

Kalau cik wiwi yg jadi pengantin, mungkin bulan malam tu akan kelihatan lebih cantik oleh cik wiwi...

kak afida:
macam mana akak tau?? Akak ada kat tempat kejadian erk?? Kantoi Ramli, kantoi.. (",)

As:
betul jugak tu...

dengar cerita, orang yg memasuki syurga tidak akan menyesal sesuatu apapun kecuali menyesali masa di dunia yg tidak dihabiskan untuk mengingati Allah swt..

Lien:
mudah2an.. doa2kan lah utk Ramli.. moga Ramli jadi lebih baik.. jgn dok pikir pasal kawin je.. (",)

Tehr:
Inilah cadangan yang paling Ramli suka.. (",)

Mard:
Entahnya Ramli ni..

Dapat bini macam mard tau la nasib.. depan dengan belakang bini pun semut boleh buat sarang bawah kaki.. (",)

bijen:
macam ni punya kelasss mard punya ayat, tuan tak terpikat lagi?? (",)

::FAIZ FARISH:: said...

akupun nak mintak sebenarnya, p aku bujang n takde tangunggan... sedihkan?

Bijen M. said...

Dia punya sebut harga mahal.
Tak mampu gua.

ukhti,mardhiah said...

elleh.
abi husnanya,mard cdgkn org tu masa walimah,jamu teh o n roti canai je kat tetamu na.

Wekkk.
:)

fuad ansari said...

faiz farish:
boleh ikut seperti yg dicadangkan.. kena kawin cepat dgn wanita yg tidak bekerja.. (",)

tuan bijen:
orang berperang pun leh berunding, inikan pulak nak kawin.. boleh kurang lagi lagi tu..(",)

hujung tahun ni dapat 5-6bulan gaji punya bonus, kasik settle je la tuan.. (",)

resume kalau cantik, senang lepas.. hehe..

mard:
boleh jugak tu... cuma ubah sikit je.. waktu jamuan dari pukul 7.00pagi hingga 11.00pagi.. kira orang yg datang walimah untuk bersarapan pagi la... ok kan.. sian tuan bijen... (",)

Egg Head said...

insyallah,nanti ekonomi negara dah stabil harga mard tu kembali la turun......don't worry ok...be patient...Allah saja nak uji tuan bijen punya kesabaran...hehehe..

ukhti,mardhiah said...

Abi Husna ni semenjak jd kwn ramli, kemain yep...
sejk bila T.Egg Head join tn.Bijeng??memacam.
usah ngada aihh..
buli mard.

abi husna, usah la,jum tukar menu, kopi o dgn cekodok tepung je.

khas utk t.bijeng n t.egg head.

ohh...n RAMLI too!

:)Wekk.

Ismi Ijmi said...

amboi, ...
tapi br1m ni kena hati2 ..

pastikan betul2 gaji under rm3000, kalau dak,perangkap.

harga mahal, gaji lelaki misti mahal.nak gaki mahal, kena kerja lama.

abg fuad kerja lama dah kan?
hehe

Pencari ALLAH said...

:) Usaha tangga kejayaan.

fuad ansari said...

egg head:
mudah2an begitulah... betul jugak tu.. Allah nak uji sedikit sabar.. nanti kalau dah kawin, lagi kena byk sabar.. tuan bijen kalau dengan mard, tahu2 ajelah.. masing2 ada idea yg bernas.. (",)

mard:
mujur abi Husna tak terlibat...

tuan bijen juga mungkin boleh dikecualikan..

biasa lauk utk pengantin, mmg special sikit... setakat lauk pengantin, sy boleh tolong buatkan.. tak sampai hati tgk pengantin makan cekodok je..(",)

tuan izmer:
orang yg kerja dah lama, maksudnya orang lama.. mana nak laku sangat.. (",)

kalau susah sgt tuan bijen dengan mard, tuan ajelah yg masuk line.. (",)

soal sebut harga tolak tepi.. baca doa selamat kat masjid je pun, kami tak kisah.. (",)

kak syikin:
betul3.. (",).. byk sgt anak tangga.. takut jugak tak berjaya.. (",)

p/s: nanti akak tlg nasihatkan mard, suruh rendahkan sikit tangga tu.. (",)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...