Tuesday, March 15, 2011

aKHLaK..

Aku biasa melihat:
Ada orang pakaiannya baik, akhlaknya cantik...
Ada orang pakaiannya menyeksakan, akhlaknya menyedihkan.

Aku kagum melihat:
Ada orang pakaiannya tidak sempurna, tetapi akhlaknya mempersona.. (Semoga kamu beroleh syurgaNya asbab akhlakmu yang baik..)

Tetapi aku hairan melihat:
Ada orang pakaiannya elok, tapi akhlaknya buruk.. 

"I did not come into contact with any Muslim before I embraced Islam. I read the Qur'an first and realized no person is perfect, Islam is perfect, and if we imitate the conduct of the Holy Prophet... we will be successful."
Cat Stevens @ Yusuf Islam


Andai kata dia melihat kepada orang Islam untuk datang kepada Islam, aku risau dia takut untuk masuk Islam dek kerana buruknya akhlak orang Islam..

*Sama-sama azam untuk baiki akhlak..  insyaAllah... Allahumma amin..

7 comments:

Norsha said...

benar fuad, akhlak umat islam hari ni ditahap menyedihkan sebenarnya....susah nak cari yang betul2 berakhlak mulia, ada yg hubungan dgn Allah baik, tapi dgn manusia bermasaalah. Ada yg hubungan dgn manusia ok tapi takde pulak hubungan dgn Allah....yang penting kita usahalah untuk baiki diri kita supaya tak jadi fitnah yg lebih besar utk agama yg kita sayangi ini

ukhti,mardhiah said...

salam semua sekali,
betul tu kak norsha....mard setuju benar dgn pendapatnya..
memg kalau dah namanya mahluk,memg xsempurna kcuali Nabi saw,kerana kesempurnaan hanya milik Allah swt
nice post
(",)

fuad ansari said...

Cikgu Norsha:
Yup, akhlak orang Islam ketika ni mmg menyedihkan.. Hari ni kalau kita nak ajak orang bukan Islam untuk masuk Islam, silap2 depa cakap,
"Pi suruh orang Islam amalkan Islam dulu, baru ajak kami masuk Islam.. Sebab kami tengok takda beza pun orang Islam dengan bukan Islam.. Kami minum arak, depa pun minum arak.. Kami berjudi depa pun berjudi.. "

Aduyai..

fuad ansari said...

Mard:
Wa'alaikumussalam wbt..
Kita mmg byk kelemahan tetapi kita juga boleh berusaha untuk baiki kelemahan supaya sekurang2nya kehidupan dan akhlak kita mirip dan hampir kepada akhlak dan kehidupan Nabi saw...

ukhti,mardhiah said...

soheh jiddan
(",)

aliaazuan said...

salam.
Kata nabi: Keeleokan & ksmpurnaan keislaman seseorg ialah bhwa dia yg mningglkn prbuatan & prkataan yg sia2.

Kdg2 mgkin kita x prasan. Dkwh & ckp kbsrn Allah dh cntk sgt dh, tp ada masa2nya kita x sedar ada prbuatan/prckpn sndiri yg kurg manis. Bkn itu ja, org dok perati tengok akhlak kita pun msih x sedar diri jgk. (nasihat tuk diri akak sndiri yg asyik lemau ni)

Kbrgkalian itulah salah satu asbab kurang kesan dlm dkwh kita.

fuad ansari said...

Mard:
bila tgk gambar,mard dah pakai purdah rupanya sekarang ni.. alhamdulillah.. (",)

AA:
Pengalaman saya, orang yang suka 'pancung',tegur secara kasar, perli dan mengeluarkan kata2 pedas terhadap kesilapan atau kelemahan kawan dia, akhirnya menyebabkan Allah swt keluarkan dia dari usaha agama.. Na'uzubillah..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...