Sunday, July 15, 2012

Di HaRi LaHiRKu...

Hari itu hari Jumaat.. Hari ketiga aku demam.. Ketika yang lain sedang sibuk melakukan persiapan untuk kenduri doa selamat dan tahlil arwah bapa mertuaku, aku hanya mampu berbaring keseorangan di dalam bilik.. Kedengaran laptop dipasangkan dengan ayat-ayat suci Al-Quran.. "Wahh, sungguh menikam di kalbu.. Seperti berada di wad ICU," bisik hatiku.. 

Sejurus selepas itu, tidak semena-mena aku berasa sungguh tidak larat.. Dadaku sesak.. Ketika itu, aku tidak punya kudrat untuk memanggil sesiapa.. Mulalah aku terbayang, inilah saatnya aku akan pergi meninggalkan dunia ini.. Mungkinkah kenduri doa selamat dan tahlil arwah itu juga nanti adalah untukku?? Oh, tidak.. Aku masih muda.. Bagaimana dengan nasib isteriku nanti?? Tiba-tiba seakan ada suara berkata, "Kenapa perlu engkau risau tentang isterimu?? Isterimu seorang wanita yang sangat tabah dan berdikari..". "Betul jugak," kata hatiku..

Aku cuba mencari alasan lain....Bagaimana dengan anakku?? Dia kan masih kecil?? Tiba-tiba suara itu datang lagi sambil berkata, "Bukankah anakmu lebih berkelakuan baik bila bersama isterimu dan lebih banyak mengada-ngada bila bersamamu?" Arghh sudah... Aku sudah tidak punya alasan... 

Sebenarnya, terlalu banyak persoalan yang timbul selepas itu.. Namun, kesemuanya terjawab dengan baik sehingga aku benar-benar bersangka dunia bukan lagi tempat untukku...   

Aku hanya pasrah menantikan saat itu.. Andaikata aku punya masa untuk melakukan solat sunat untuk kali yang terakhir, aku sendiri tidak pasti samada aku mampu melakukannya atau tidak kerana aku tersangat-sangat tidak punya kudrat untuk bangun dan meminta pertolongan.. Seakan sukar untuk dipercaya, saat itu aku langsung tidak punya kudrat untuk mengangkat tanganku.. Mulutku seakan terkunci.. Dada dan kepalaku tersangat sakit.. Aku hanya bersangka, mungkin inilah kesakitan orang yang hampir kepada kematian.. Dan aku cuma berharap, moga dengan kesakitan itu, Allah swt mengampuni dosa-dosaku.. 

Aku pasrah dan terus pasrah.. Hampir setengah jam aku melalui saat itu.. 

Namun, sebaik sahaja isteriku menjengukku di bilik, tidak semena-mena kudrat dan tenagaku kembali pulih.. Aku sudah mampu berbicara.. Dan aku hanya mampu beristighfar berulang kali.. Rupa-rupanya, Allah swt sekadar memberikan aku sedikit kesempatan buat merasai saat itu..

Alhamdulillah, syukur padaMu ya Allah.. Aku masih punya kesempatan dan waktu untuk beramal dan melakukan lebih persiapan untuk kehidupan akhirat yang pasti akan datang padaku... 

Dan nampaknya, aku juga masih diberi kesempatan untuk menulis di hari lahirku.. 

28 comments:

al-lavendari said...

laaa .. dah kawin rupanya. ingatkan belum lagi (berdasarkan komen awak kat blog saya)

Marya Yusof said...

As salam Fuad,

Selamat Hari Lahir! Feliz Cumpleanos! Barakallahufik...

Isteri Fuad juga sgt beruntung dpt suami mcm Fuad... Tak sangka Fuad sbnrnye dah berkahwin... Semoga berbahagia dunia & akhirat...insya'ALLAH, amin...

Syukur dgn segala peluang & ruang yg ALLAH beri ni kan... Alhamdullillah... :))

Abg atan kirim salam :)

~kueh~ said...

alhamdulillah..
alhamdulillah..
alhamdulillah..

:)

sanah helwah yaa jamil ^-^

moga peningkatan amalan seiring dengan penambahan usia. InsyaAllah~~

Moga Allah pelihara :)

liyana said...

hmm...nice..alhamdulillah diberi kesempatan utk lbih bfikir dgn mata hati

Mutiara Bernilai said...

alhamdulillah..

bulan july juga ye?

hari lahir saya tahun ni jatuh pd 7 ramadhan..heaven~

nway, menghayati mati memang sebaik2 peringatan..

oh, selamat hari lahir! :D

Bijen M. said...

Alar, potong stimlah.
Ingatkan dah klimaks.
Semoga kalimah tauhid jadi kalimah terakhir kita.

Ziarah76 said...

selamat hari ulang tahun kelahiran!!

menusuk hati said...

oh...mungkin perasaan yang sama macam "kena tindih hantu".istilah betul,tak tahu.huhu

Nazihah@Jiha said...

Sanah helwah ustaz! :) moga thabat dijalan Allah SWT.

APAN said...

teruk gaya sakitnya tuh...untung boleh alami mende mcm tu. semakin meningkat gak rasa keinsafan...

papepun, selamat hari lahir :)

sea_lavender said...

selamata hari lahir :) moga dpnjgkn usia dan dprluaskan rezeki.. terus memohon kpd Allah sbg kekuatan dalam meneruskan kehidupan...Salam Ramadhan bakal mnjelang tak smpai 5 ari lagi... moga kedatangan bulan ni memberi p'hijrahan diri ke arah lebih baik dalam mendapatkan redha Allah dunia dan akhirat :) Insya-Allah.... moga kita dapat bertemu Ramadhan.. Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan ;)

Khairul Hakimin B. Muhammad said...

Sanah Helwah!

Salam Takziah juga untuk arwah ayah mertua :(

fathyn husna said...

selamat hari lahir akhi.. :)
smg keredhaan ALLAH sentiasa bersama akhi..
salam takziah jg atas pemergian ayah mertua akh..

nam said...

assalamualaikum wbt.

selamat hari lahir abi husna... nak kek ker?? (n_n)

semoga usia yang meningkat seiring dengan iman dan amal.. insyaAllah..

kerna Allah kasih pada tuan maka Allah berikan kesempatan sedikit lagi.. :D

KY said...

Alhamdulillah...kerana Allah masih mamberi kesempatan pada kita semua...dan barharap kita dapat mengunakannya dengan baik, kerna maut datang tak mengenal usia

faraherda. razalan said...

Sy nak meleretkan lagi komen Pakcik Al-Lavendari tu.

Mula2 mmg igt tak kawen lagi. Pastu Fuad ada cite gak psl anak Fuad. Sy pk, eh? Dah kawen ke? Hahahah....

Melalut jap. Alhamdulillah, andai sy dpt merasa apa yg Fuad rasa semasa sakit tu kan? Walau apapun, happy belated birthday.

=D

s a r said...

assalamualaikum.

alhamdulillah.

alhamdulillah saya pun diberi lagi kesempatan untuk meninggalkan komen di sini.

aimaniman said...

baca entri ni baru akak mengenali tuan blog, ingat student u atau br grad ke, rupanya dah berkeluarga...

pengalaman yang begitu berharga yg pasti lebih mematangkan diri untuk lebih mendekati-Nya kan...

نور توفيقة ادريس said...

Assalam.

Fuad..
You made me cry reading this.
Made me recall the moments I have that feeling like what you had..

"Allah nak panggil dah ke ni..?"

It was the moments where I bear hoursss of pain for Fateh's delivery. That pain I'd never expect to be that much before..

Happy belated birthday Fuad, and semoga Allah kurniakan usia yang diberkati. Amiin..

the malay male said...

selamat hari lahir, moga dipermudahkan segala urusan saudara.

Afida Anuar said...

Selamat ulang tahun hari lahir fuad.. yang ke 82 eh?;)

Adibah Ishak said...

selamat hari dijadikan khalifah di muka bumi :) moga sihat selalu.. kesakitan di beri utk menguji kesabaran dan lebih menghargai nikmat hidup. Moga terus kuat mencari redha-Nya utk membimbing isteri dan anak2 :)

Cikgu Ma said...

assalamualaikum....syafakallah...sakit itu kemanisan kan =)

tiada lagi kisah ramli yea.. =)

Titisan Hujan said...

alhamdulillah..sanah helwah incik fuad.




ayah mithali ni tu bila dgn ayhnya mengada2.hehehe

Kakzakie said...

Tanpa di duga airmata merembes syahdu. Kematian itu pasti tapi waktunya belum tiba lagi. Syukurlah masih diberi peluang utk terus mencari bekalan di akhirat kelak.

Sanah Helwa ya en fuad... (lambat sikit sebab kakak tersaaaagat busy).

Marya Yusof said...

As salam Fuad,

Bila nak update ni? hehee :)

Soalan cepu emas! Perancangan insya'ALLAH tahun depan balik... tp bkn time raya & posa rsnye... Nnt kalau pjg umur kite jumpa ye... Boleh bg ole2 Peru..insya'ALLAH...keep in touch...kirim salam Faizal kitorg panggil die manjal! hehehe

Aween Md Zahir said...

selamat ulang tahun,may ALLAH bless you world & hereafter, aminn :)
selamat berpuasa jugak :)

fuad ansari said...

pakngah:
dah selamat dah... (",)

kak mar:
wsalam wbt...
sedap gak bahasa peru kan.. ke diorang guna bahasa sepanyol..(",)

wa'alaikumussalam wbt.. (",)

ku faseha:
nama sy fuad la.. bukan jamil.. (gurau2) (",)

liyana:
a'ah kan.. hati pun ada mata sebenarnya... (",)

mutiara:
thanks...

kalau ikut bulan islam, sy lahir 17syawal.. (",)

tuan bijen:
(",)
mudah2an...
untuk dapat perkara tu, bulang calang2 usaha kena buat tu.. (",)

ziarah76:
syukran ya akhi.. (",)

tuan saiful:
mungkin jugak la kot...

bukan main lagi hantu tu nak main tindih2.. (",)

nazihah:
moga jiha pun terus kekal dalam jalan agama.. (",)

apan:
syukran..

mmg insaf jugak.. sbb rasa macam diberi peluang kedua.. (",)

syazwani:
terima kasih... (",)..

alhamdulillah, masih dapat bertemu ramadhan.. (",)

khairul hakimin:
tahun pertama beraya tanpa ayah mertua.. pasti sedikit berbeza..

fathyn husna:
syukran.. mudah2an.. (",)

nam:
wsalam..

yeay yeay.. dapat kek... bila nak pos? (",)

KY:
risau betul kalau maut yg jenis datang mengejut ni... (",)

tapi apa2 pun, kena sentiasa bersedia.. (",)

fara:
thanks... (",)

orang kata, muka macam tak kawin lagi, tapi sebenarnya dah kawin.. (gurau2) (",)

pqa:
(",)....

betapa kita perlu menghargai jasa dan pengorbanan seorang ibu.. (",)

syukran.. (",)

tuan iwan:
moga mudah di dunia juga akhirat.. (",)

kak afida:
alahai... rindunya nak dapat komen dari akak...

terima kasih kak..... (",)

ye lah, akak pun dah 92, sy mestilah 82.. kita kan beza 10 tahun.. (",)

adibah:
syukran..
moga sama2 terbimbing di atas jalanNya.. (",)

cikgu ma:
ramli cuti bersalin.. (",)

TH:
syukran..

kata orang, bila pukul anak sekali sekala pun dikira mithali jugak.. ia dikira, syg yang terdidik.. (",)

kak zakie:
terima kasih kak zakie..
takpe, sibuk itu biasa... moga kesibukan dunia tidak melupakan kita kepada kehidupan akhirat.. (",)

kak mar:
wsalam wbt..
ok dah update..
dah update 2 entri, baru nak balas komen ni.. hehehe..

a'ah, itu mmg nama glamer dia.. (",)

ic, kira dah biasa la ni beraya di perantauan.. (",)

aween:
syukran...

selamat berpuasa gak..

p/s: lagipun komen ini dibalas pada 19ramadhan.. (",)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...