Wednesday, January 12, 2011

KiSaH SeoRaNG BuDaK KeCiL..

Seorang budak kecil telah duduk termenung tatkala rakan2nya yang lain sedang sibuk bermain.. Maka seorang Sahabah r.a yang kehairanan telah datang kepada budak kecil tersebut dan bertanya, "Mengapa adik tidak pergi bermain bersama rakan-rakan yang lain?" Maka kata budak kecil tersebut, "Dunia bukan tempat untuk bermain..".. Terkejut Sahabah mendengar jawapan tersebut.. Lantas dia bertanya lagi.. "Mengapa adik termenung, ada apa-apa masalah?".. Budak itu pun menjawab, "Saya telah lihat ibu saya menghidupkan api.. Saya lihat dia meletakkan kayu2 yang kecil dahulu barulah kemudiannya diletakkan kayu yang besar.. Maka saya takut nanti pada kehidupan akhirat, bilamana Allah ingin menyalakan api neraka, maka Allah akan mencampakkan kami dahulu sebagai bahan bakarnya..Perkara inilah yang sedang merisaukan saya pada ketika ini... "Tergamam Sahabah ra mendengarnya.. Budak yang sekecil ini pun telah ada fikir dan risau yang sebegini rupa..

4 comments:

Bijen M. said...

Huu insaf.
Saya masih jahil, masih lemah.

fuad ansari said...

Mr Bijen: betapa suasana zaman sekarang terlalu jauh dengan suasana zaman Nabi saw... Ya Allah selamatkanlah kami dan seluruh ummat ini dari azab siksaMu..

kakibiskut said...

SUBHANALLAH..hebat didikan iman anak2 zaman sahabat..

fuad ansari said...

tuan alifzikri:
pasti dan pasti itulah zaman terhebat dalam sejarah peradaban Islam..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...