Saturday, February 18, 2012

SeMaNGaT YaNG HiLaNG..

Seorang Atheis terkapai-kapai di tengah lautan.. Selepas semalaman, dia diselamatkan.. Lepas pada tu, orang bertanya:

Ajis: Apa perasaan tuan semasa berada di tengah lautan tu??
Atheis: Saya hanya berharap, Tuhan akan selamatkan saya...

p/s: nampak, manusia sukar untuk lari dari fitrah kehidupan..
______________________

Malam tadi Ramli pergi surau.. Solat jemaah macam biasa.. Lepas bagi salam, wirid dulu... Tawajjuh Ramli baca wirid.. Tak pandang keliling dah.. Lepas tu, imam baca doa.. Ramli pun ameenkan... Tiba-tiba, macam ada orang bersandar kat belakang badan Ramli.. Lepas tu gesel-geselkan badannya... Ish, sape pulak ni.... Gila ke ape kat surau buat benda macam tu.. Ramli tenang.. Biarkan ia berlaku.. Tapi lama pulak orang ni dok menggesel.. Ramli agak cuak... Nak toleh belakang pun rasa macam tak sanggup... Sekali, bila toleh....  Ish, tak sanggup Ramli nak cerita...

p/s: 
-semangat untuk berblogging yang hilang... nak kena cari air penawar ni.. 
-amanah saham rakyat 1malaysia, ramai yang masih tertanya-tanya status halalnya..
-masih terngiang-ngiang kata-kata, "dari tanah kita datang, kepada tanah kita kembali dan daripada tanah kita dibangkitkan kembali..."
-rupa-rupanya Ramli terlupa yang dia bawak anaknya ke surau.. Anak Ramli yang dok gesel-gesel tu... Ramli Ramli.. 

25 comments:

RuMaH TuA said...

Sama merasa...
Banyak da yg tertinggal d sini....
:-)

Moga Allah kasih.

Cikgu Ma said...

oooo semangat, kembali lah kepada ramli...nanti tiada lagi cerita si bapak amni...

As said...

tengah korek semangat semula gak.

Aween Md Zahir said...

klakor laa Ramli tu,,haih ! huhu..

ckp pasl 'dari tanah kita dtg,kpd tanah kita kembali dan drpd tanah kita dibangkitkan kembali'..sy baru lepas ulang tgk movie The day after tomorrow. yeah, bencana alam yg very worst & terrible. jika omputih mampu buat muvee yg ada kesan bencana alam teruk2 (mmg sy rasa takut),,apalah sgt itu semua kalo nk bandingkan dgn kuasa ALLAH. DIA mampu,,Maha Berkuasa. lebih dari itu. kiamat lebih teruk & tak tercapai akal kita.

Noorieda said...

Assalamualaikum wbt...

Semangat tu kadang2 dia datang, kadang2 dia hilang..Bila semangat dah hilang, mudah berputus asa..

#saya tahun spm semangat lari..puas kejar balik...lari banyak, dapat balik sikit je..huuu...;(

delarocha said...

Ramli, jangan risau, dalam surau takde hantu.. :-)

APAN said...

mula2 aku agak anak ko gak...tpi aku buang sangkaan aku tu.gayanya mcm ada sebab lain.tpi mmg anak ko rupanya...bapak apakah.haha...

Egg Head said...

semangat....semangat...never lost you spirit...huhuhu....mungkin ramli kena cas iman kot..keluar 3 hari bulan nie...huhuhu..

Norsha said...

ramli janganlah hilang semangat, nanti kengkawan pun rasa kehilangan...

menusuk hati said...

amanah saham,kalau pinjam bank berfaedah,belum labur lagi dah haram..malaysia satu salam

Sha said...

igtkn kucing dok gesel2..*mse tuh bley xigt der dlm surau*


rupenye anak daaa....

Ad-Dien said...

zikir selepas solat adalah sunnah, hanya sahaja ia secara sirr la jahr :)

salam ukhuwwah dan ziarah julung kali, ke laman ini, barakallahufik.
jemput ke laman WADi untu menimba dan menyebarkan ilmu insyaAllah.

Wujudkah Isi Dan Kulit Dalam Ajaran Islam ?

والله أعلمُ بالـصـواب

AKRINE SENAWANG said...

Ramli..ramli..bawak anak pun lupa..jgn lupa perhatikan anak ramli..nanti hilang pulak..zaman skrg mcm2..

Kamarol @ akrine senawang

Kakzakie said...

Ramli nie dah makin tua... bawa anak sendiri boleh lupa pulak dia:)

Afida Anuar said...

Fuad, jangan ikut mcm akak, bersemangat!!..caiyok2!!...

akak terpaksa 'bercuti'... need to make something of myself first..insyaAllah, kalau takde aral,akak akan kembali menulis..

PS: Maaf lama sungguh tinggal blog fuad, dan sahabat2 semua.. maaf sangat2!

~PENCHENTA~ said...

Haha.

Sengal lah Rameli.
Kena bitaw Bibah ni. Jangan kawan baik sangat dengan Rameli. Nanti berjangkit. Haha.

Oh! Bibah pun kena cari semangat. :(

Liyana Zahim said...

Ramli mengalami amnesia yg teruk.. Ramli harus pg berubat.. Kesian ank ramli dpt bapak seumpama ramli..

Aween Md Zahir said...

ney link website ntk tgk gambo2 yg menang pertandingan photography yg sy join aritu :)

http://www.image1malaysia.com/

Marina Ali said...

Assalamualaikum,Tuan Fuad,lucu n penuh pengisian :)

s a r said...

assalamualaikum encik.

~ahaha. main gesel2 dalam surau indah sangat tu melainkan yang baik2 saja yang berlaku di rumah Allah tu kan. hee. terlupa sebentar aja pada si anak kan.

erm, bab status tu.. bak kata one of my family yang berkecimpung dalam dunia kewangan. apa jua yang melibatkan pengaliran wang dalam urusan kewangan/perbankan kita semuanya bukan 100% halal. mahupun badan kewangan itu diletak atas nama islam. ~katanya la... saya pun tak tau. :)

p/s- semangat berbloging hilang takpe encik. banyak lagi semangat nak buat benda lain kan. :)

al-lavendari said...

serupalah dengan cucu saya .. kalau datang surau mesti buas. sebelum pergi surau janji bukan main tapi janji hanya tinggal janji.

kokser kokdam said...

nasib baek baca abes p/s enta..
ehehe

fuad ansari said...

ustazah iqa:
Tertinggal kat sini, takde ape.. Moga tidak tertinggal akan keredhaan Allah.. (",)

moga Allah kasih.. (",)

cikgu ma:
kelihatan semangat itu sudah lari kepada cikgu ma.. sanggup semangat tu merentas laut china selatan.. (",)

As:
Nak korek semangat kat mana? (",)

Aween:
tidak hairanlah jika sampai waktu kiamat, si ibu pun akan terlupa akan anak yang sedang disusukan..

ieda:
wsalam wbt..
kalau ieda lari kuat sikit, mungkin dapat kejar banyak sikit kot.. (",)

tuan iwan:
kalau hantu masuk surau, mau jugak kami tolong buatkan solat jenazah untuk kali kedua.. (",)

apan:
baru anak sorang, dah jadi cenggitu.. yang peliknya, sepanjang wirid, anak ramli takde pulak sibuk nak pergi kat pangkuan ramli sepertimana biasa.. tau2 nak menggesel pulak.. (",)

tuan jabbar:
benar tuan, benar... tidak dapat disangkal lagi.. (",)

cikgu norsha:
takpe, satu hari nanti, mau tak mahu, ramli tetap akan hilang.. pergi ke alam yang lain.. (",)

tuan saiful:
betul jugak tu.. masalahnya, kalau tak meminjam pun, masih diragui akan status halalnya..

fuad ansari said...

sha:
kucing mmg jarang berjaya masuk surau.. asal masuk je, kena halau keluar... mungkin sebab ramai yang takut kucing kencing dalam surau.. (",)

ad-dien:
syukran atas kunjungan..
insyaAllah, ada masa saya ke sana.. (",)

kamarol senawang:
tul gak tu.. zaman sekarang macam2 hal.. (",)

kak zakie:
iyelah.. baru perasan.. dah makin tua.. cepat tul masa berlalu.. mujur, dah kawin.. (",)

kak afida:
itulah tu, saya terikut2 akak ni.. (",)

lama betul bercuti.. macam cuti berkahwin gamaknya.. (",)

tyah:
Bibah, alang2 tgh mencari semangat, tolong carikan semangat ramli sekali.. (",)

kadang2, masa kita dok carik, tak jumpa.. tapi bila taknak cari, masa tu baru jumpa.. (",)

nana:
itu mujur ramli tak kena penyakit anorexia.. (",)

aween:
thanks..

kelihatan, bukan kemahiran mengambil gambar yang menjadi penilaian utama.. tetapi, nilai gambar itu semdiri.. aween punya gambar pun tampak macam ada harapan utk menang.. cuma kurang bernasib baik..

kak marina:
wsalam wbt..
thanks..

itupun saya rasa, isinya jauh lebih kurang dari pengisian blog akak.. (",)

sar:
wsalam wbt..

saya sampai sekarang tak berani nak berkecimpung dalam dunia kewangan...

ye lah kan, takde apa sangat pun dengan semangat berblogging tu.. takde semangat berblogging pun, makan kenyang jugak.. (",)

pakngah:
itu ok lagi, boleh jugak berjanji..

anak ramli, langsung tak berjanji.. memang tipis harapan untuk anak ramli senyap sepanjang masa.. (",)

ustaz fahmi:
lama tak nampak ustaz..
mesti seronok kan berada di negara orang.. (",)

Ckin Kembaq said...

kesian ramli..muda2 dah lupa..hehe
kesian kat anak, bapaknya dah 'terlupa'kan dia.. ^_^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...