Wednesday, December 29, 2010

Di SeBaLiK KeRaKuSaN YaHuDi..


Di sebalik kerakusan Yahudi


BANGSA Israel adalah satu cabang daripada keturunan Nabi Ibrahim AS dan dikenali sebagai Yahudi atau Ibrani.

Pada awal alaf ke-2 Sebelum Masehi, sebahagian bangsa itu tinggal di Arabia Barat dan Kanan iaitu sebuah bandar di Palestin.

Namun kebanyakan mereka berhijrah ke Mesir apabila berlaku kebuluran dan kemarau di Palestin yang telah memusnahkan tanaman dan ternakan.

Perpindahan ini berlaku ketika Bani Israel dipimpin oleh Nabi Yaakub dan ia dilakukan atas pelawaan Nabi Yusuf yang menjadi anak angkat Raja Mesir, sebagaimana yang dinyatakan dalam al-Quran, surah Yusuf - ayat 12 hingga 93.

Pada awal kedatangan ke Mesir, mereka disambut baik oleh Raja Mesir pada zaman itu, Raja Pharoah.

Apabila bangsa mereka mula berkembang dan produktif dalam ekonomi, Raja Pharoah mulai murka lalu bertindak kejam dengan memaksa mereka menjadi buruh kasar untuk membina piramid dan sebagainya.

Arahan juga dikeluarkan oleh Raja Pharoah supaya mengawasi ibu-ibu yang bakal bersalin dengan membunuh bayi mereka jika yang lahir itu lelaki.

Nabi Musa dilahirkan ketika arahan itu dikeluarkan dan untuk menyelamatkannya, baginda telah dihanyutkan oleh ibunya lalu diselamatkan oleh isteri Raja Mesir dan membesar di dalam istana sebagai anak angkat raja.

Kemudian pada tahun 636 Masehi iaitu di zaman Khulafah al-Rasyidin di bawah pemerintahan Umar al-Khatab, Kota Qudsi di Palestin jatuh ke tangan tentera Muslim.

Antara syarat penyerahan kunci kota Qudsi oleh paderi-paderi Kristian kepada tentera Muslim ialah melarang orang Yahudi masuk kembali ke kota tersebut.

Pada masa penaklukan tersebut, bumi Palestin sunyi tanpa seorang pun Bani Israel menetap di dalamnya.

Ini kerana penduduk asal Arab Palestin menduduki semula tanah air mereka yang telah dirampas oleh Joshua sebelum itu.

Keadaan Bani Israel ketika itu pula bertaburan kerana tidak memiliki negara untuk membina diri dan bangsa mereka.

Oleh itu mereka berusaha mencari negara atau tempat tinggal baru.

Kehidupan mereka ketika itu juga tidak ubah seperti zaman lampau iaitu hidup secara nomad atau berpindah randah.

Inilah yang menimbulkan dendam amat mendalam terhadap setiap manusia yang mempunyai negara.

Justeru hingga ke hari ini, Bani Israel bercita-cita dan berusaha dengan apa sahaja cara termasuk melakukan keganasan dan kezaliman untuk menawan semula Palestin yang mereka anggap sebagai negara yang telah dijanjikan untuk mereka.

Mereka tetap berpegang bahawa mereka adalah bangsa pilihan Tuhan yang mampu melakukan apa sahaja demi mencapai cita-cita membina kerajaan sendiri dan seterusnya mentadbir alam ini.

Pada awal abad ke-20, usaha mereka mendapat sokongan daripada Barat apabila tamat Perang Dunia Pertama pada tahun 1918.

Barat ketika itu memberi bantuan kepada Bani Israel untuk merebut Palestin daripada tangan umat Islam.

Pada tahun 1948, Inggeris dengan rasmi menyerahkan seluruh pemerintahan Palestin ke tangan Yahudi. Bagaimanapun, Bani Israel tidak pernah putus asa malah sentiasa berusaha untuk membalas dendam serta melaksanakan cita-cita mereka untuk menjadikan seluruh Palestin sebagai negara mereka sendiri.

Di samping itu, mereka berusaha merealisasikan apa yang ada di dalam Protokol Zionis.

Hakikatnya, konsep bangsa pilihan tuhan dan keesaan tuhan merupakan dua perkara pokok yang mendasari agama Yahudi.

Keyakinan dan ketaatan bangsa Yahudi kepada dua konsep itu merupakan satu kewajipan.

Pada hari ini, peranannya cukup kuat, pengaruhnya cukup hebat serta tarikannya cukup hangat.

Sebagai umat Islam, seharusnya kita mengetahui dan mendalami dua konsep yang menjadi tulang belakang agama Yahudi terutamanya mengenai konsep bangsa pilihan tuhan yang menjadi penggerak penguasaan Yahudi ke atas dunia hari ini.

Jika kita memerhati kembali sejarah bangsa Yahudi, masyarakatnya yang minoriti, negaranya yang sempit, penjajahan ke atasnya yang berlarutan serta penindasan yang berpanjangan seolah-olah memperlihatkan bahawa bangsa Yahudi tidak mampu lagi bertapak pada hari ini.

Namun keperitan dan kemustahilan pada pandangan kita itulah yang menjadi momentum yang cukup kuat untuk bangsa Yahudi menguasai pelbagai lapangan dunia hari ini.

Apakah rahsia di sebalik kejayaan bangsa Yahudi ini?

Tentulah pegangan yang jitu serta keyakinan yang padu kepada kedua-dua konsep yang telah banyak mencorak setiap tingkah laku dan perancangan Yahudi.

Konsep bangsa pilihan Tuhan boleh ditakrifkan dengan satu keyakinan bangsa Yahudi bahawa merekalah sebenarnya `people of god' yang bertanggungjawab menguasai dunia ini seluruhnya sekali gus meletakkannya di bawah penguasaan bangsa Yahudi.

Bangsa Yahudi mendakwa merekalah yang paling mulia di muka bumi ini.

Ekoran itulah mereka percaya Tuhan memilih bangsa mereka sebagai bangsa pilihan untuk mengetuai bangsa lain di dunia ini.

Antara faktor yang mendorong dan mendokong bangsa Yahudi terus subur di muka bumi ini ialah kelahiran Protokol Pendeta Zionis.

Protokol itu lahir untuk merealisasikan janji Tuhan kepada mereka di samping membuat persediaan bagi mentadbir alam ini sejajar konsep atau kepercayaan yang mereka pegang.

Secara realistiknya, protokol ini membantu Bani Israel mendirikan Kerajaan Yahudi Antarabangsa atau Kingdom of God sebagai bukti dan lambang kewujudan dan identiti mereka sebagai bangsa pilihan Tuhan di dunia ini.

Melalui kerajaan ini, manusia akan tunduk di bawah kekuasaan bangsa Yahudi yang mentadbir alam ini.

Begitu juga yang terdapat dalam protokol ke-14 yang menyatakan apabila terbentuk kerajaan kita (Yahudi) nanti, kita tidak mahu adanya sebarang agama melainkan agama kita.

Justeru sebagai kaum terpilih, nasib kita terikat dengan nasib dunia seluruhnya. Dari itu kita mestilah menghapuskan segala agama lain.

Mereka juga menganggap bangsa lain sebagai Goyem atau Umami atau kafir yang sama taraf dengan binatang yang boleh diperlakukan mengikut kehendak mereka.

Hakikatnya, tabiat semula jadi bangsa itu lebih kepada melakukan kejahatan tanpa menghiraukan perasaan dan budi pekerti, bahkan terus hanyut dengan kekejian.

Ini mendorong mereka menganiaya, menzalimi dan bertindak di luar batasan perikemanusiaan untuk memastikan cita-cita membentuk sebuah negara Israel yang diimpikan tercapai.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...