Thursday, October 18, 2012

TiPS MeMBeRi HuTaNG..


Andaikata ada insan ingin meminjam wang daripada anda... Apakah perkara yang perlu anda pertimbangkan?

Mendengar kisah-kisah kehidupan manusia, menyebabkan aku terfikir akan beberapa perkara:

1) Berilah jumlah pinjaman yang sesuai dengan kemampuan anda.. Makna kata, duit yang diberi pinjam tidak mengganggu perjalanan kehidupan anda..(kalau takde duit, cakap je takde.. sebagai contoh, tak perlu anda memberi terlebih dahulu duit yang anda simpan untuk ansuran bulanan kereta anda, dengan HARAPAN si peminjam akan membayar kembali dalam masa terdekat.. orang kata, mmg harapan tipis la..) (",) 

2) Jangan memberi pinjam dengan niat untuk menuntut kembali. (nak bayar, bayar.. tak nak bayar, aku halalkan.. cenggitu la lebih kurang)

3) Berilah pinjam dengan niat membantu dan semata-mata kerana Allah swt.. 

Anda rasa macamana? Ke ada perkara-perkara lain yang harus dipertimbangkan.. (",)

9 comments:

aimaniman said...

yupp.. akak sokong tips yg pertama,pinjamkan jika kita ada wang lebih, jangan pinjamkan semata2 ingin dipandang 'gah' dan dipuji ramai kawan, sedangkan diri kita papa dan merana,..

ukhti,mardhiah said...

Kalau kita ada, ape salahnya bagi pinjam.
Kalau x da, kita tolong sama-sama usahakan.
Selalunya, bg pinjam org y rapat dgn kita ja.

Titisan Hujan said...

tips yg bgus ni ustaz


sllu bg pinjam je...lepas tu dah xingat.bila peminjam nk byr balik baru teringat.dan selalunya masa tu tengah pokai sangat2 lah.

Kakzakie said...

Biasa dah nama pun pinjam mestilah mengharap akan dipulangkan (jahat hati kakak kan...)

the malay male said...

Jangan memutuskan harapan insan lain, jika x dapat bagi byk, bagi la pinjam sikit. Asalkan bagi....

Marya Yusof said...

As salam Fuad,

Bagusnye tips ni, kebetulan tgh buat bisnes kecil-kecilan ni kan... ramai pulak yg nak easy payment etc.

Bg akak, nak bagi hutang boleh tp bergantung pd barang dan juga keperluannye... kalau akak kalau kwn kita tu nak pinjam duit utk beli barangan necessity mcm makanan, susu utk anak etc. maksudnya dia benar2 memerlukan...jd beri shj tanpa fikir pjg sbb org tu betul2 terdesak.. tp kalau brgan mewah payoh jugak ler... kena jgklah kutipkan...hiks :p Mcm lari tajuk je...hehehe...

akak takut nak hutang & tak bayar...kat dunia bolehlah lepas tapi kat akhirat sok...sendri kena ingatlah... :(

faraherda.razalan said...

Klu mcm tu, PTPTN kenalah takde niat menuntut duit pinjaman kan? Klu yg blacklist tu tak byr, halalkan jelah. Hehehehehe...

Seloroh je.

Zee Gee said...

beri pinjam sekadar yg termampu.. jgn sampai kita yg hilang kemampuan.. eh?

APAN said...

no 2 tuh...da pinjam kene la bayar. haha...senang la idop gitu.haha...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...