Tuesday, August 7, 2012

NiKMaTNYa MiNuM KeTiKa SeDaNG BeRPuaSa..

Malam Sabtu itu, isteri Ramli kurang sihat dan Ramli sekadar berbuka ala kadar.. Pagi Sabtunya pula, Ramli bersahur juga ala kadar.. Seperti orang bujang sahaja rasanya.. Kata orang, hendak merasai bagaimanakah berbuka dan bersahurnya orang yang susah..  

Usai solat Subuh, Ramli mengemas rumah.. Mengemas dan terus mengemas seakan-seakan esok adalah hari raya... Selesai mengemas, Ramli terasa terlalu letih.. Tekaknya kering.. Mungkin terlalu bekerja keras ditambah lagi hanya berbuka dan bersahur dengan sesuatu yang ala kadar..

Ramli merebahkan sebentar badannya di atas tilam... 

Kemudian, Ramli menuju dapur.. Terus minum seteguk air.. Alahai, nikmatnya.. Baru satu teguk. tiba-tiba Ramli teringat bahawa dia sedang berpuasa... Terus Ramli batalkan niat untuk membuat tegukan yang berikutnya.. Dalam hati Ramli berkata, takpelah, terlupa.. Dimaafkan.. Untung jugak dapat minum seteguk.. Nikmat Allah.. (",)

Tapi kan.. Rupanya.... Ramli hanya bermimpi.. Ketika Ramli merebahkan badan itulah, Ramli bermimpi terminum air..  Ramli lihat jam, baru setengah jam dia tertidur.. Namun ajaibnya, badannya sudah kembali bertenaga.. Tekaknya sudah tidak kering.. Bolehlah dikatakan bahawa ia seperti mimpi yang telah menjadi kenyataan... Alhamdulillah.... (",)

---------------------------------

Teka-teki Ramadhan:

Usai Kuliah Subuh Ustaz Harun Din, pagi Ramadhan itu,   Mardhiah siswazah universiti yang sedang bercuti, menunggu ayahnya di kereta..

Mardhiah: Lamanya Mardhiah tunggu ayah.. Ayah buat apa..
Ayah Mardhiah: Ayah beratur untuk bersalaman dengan ustaz..
Mardhiah: Ye lah kan, ayah bolehlah pergi salam.. Mardhiah mana boleh bersalaman dengan ustaz tu..
Ayah Mardhiah: Haa, ayah ada teka-teki, apakah cara yang Mardhiah boleh lakukan, agar Mardhiah boleh bersalaman dengan ustaz tu???

p/s: ce jawab.. ce jawab.. (",) 

16 comments:

s a r said...

assalamualaikum :)

jawapan teka-teki:

berlapik. ~kalau nak salam sangat dan sanggup tunggu sampai sume jemaah lelaki habis bersalaman dan jangan pula hingga timbulkan fitnah. :)


alhamdulillah. sesungguhnya Allah tu amat mengetahui apa yang tersirat di hati. :)

Kakzakie said...

Boleh aje nak bersalam dgn syarat ayah nikahkan mardhiah dgn ustaz tersebut dulu. Lepas nikah bukan setakat salam lebih dari itu pun boleh:)

Marya Yusof said...

As salam Fuad,

Gelak akak baca jawapan Kak Zakie... I likeeee... ;))

Selamat berpuasa! Mcmana persiapan hari raya tahun ni? :))

nam said...

assalamualaikum wbt tuan fuad

nak jawap!! :D

kena nikah dengan tuan ustaz dulu la.. tapi sanggup ke poligami? hehehe.. :D

Titisan Hujan said...

kawinkan je mardhiah dgn ustaz

Mutiara Bernilai said...

mardhiah nikah la dengan ustaz..hehhehe

fuad ansari said...

kak zakie, titisan hujan dan mutiara bernilai:

mardhiah tak sanggup jadi madu, macamana? ada jawapan lain? (",)

nursakinah said...

mardhiah kena la kawin dengan anak ustaz Harun Din.. wah, untunglah Mardhiah..

liyana said...

nikah la kot..hehe

liyana said...

nikah la kot..hehe

APAN said...

lom penah lg mimpi yg jadi "kenyataan" camtu...tah2 ngigau kot...minum betul2 kot. haha...

kawen la jawabnya...dpt restu ayahanda dah tu

the malay male said...

jadi menantu ler.. huhu

Sha said...

kawin dgn ustaz tuh...xpn kwin ngn ank ustaz tuh...hahah...

*lame xmenyinggah d cni~

ana fatihah said...

Nikmat Allah bagi tu..
Teka-teki tu Mardhiah jadi menantu ustaz..hehe

Pencari Allah said...

Nikmat boleh diberi dengan apa cara pun. Begitu juga dengan hidayah :)

ukhti,mardhiah said...

=)
Mard x nk jwb teka teki tu sbb ramai dh bg jwapan.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...