Wednesday, April 4, 2012

DiMaNaKaH BeRMuLaNYa MuSLiM TiDaK BeRSoLaT?

Amni: Ayah, kenapa ada orang Islam yang tak bersolat?
Ramli: Tak solat ni macam makan gula-gula.. Sekali makan, rasa macam sedap.. Makan lagi, rasa macam sedap jugak.. Makan lagi dan lagi, pun rasa macam sedap.. Tapi, kalau dah jadi tabiat, lama-lama gigi pun rosak.. Masa tu, kalau muka Amni cantik macam mana pun, tapi gigi dah takde, kuranglah cantiknya.. 
Amni: Memandai je ayahnya.. Amni pulak yang kena...
Ramli: Ayah gurau-gurau je lah.. (",)
_________________________________________

Ada orang, pergi hospital, sakit..
Balik hospital, sihat.. (insyaAllah)

Aku, pegi hospital, sihat..
Balik hospital, sakit.. (moga Allah swt ampunkan dosa)

Ternyata, yang bagi sihat mahupun sakit, adalah Allah swt.. (",)

p/s: sudah hari keenam aku demam sejak pulang dari hospital.. macam ada yang tak kena je.. nak gi periksa darah kejap.. mohon maaf ye andai ada salah dan silap.. (",)

30 comments:

Aween Md Zahir said...

get well soon ~!
mkn obat,take a good care of yourself ^^

byk kali da kata,,solat tu tiang agama.
bukan saja menara roboh kalo takdak tiang,,malah pondok kecil pon tumbang andai tiada tiang,,kan ?

NooR AzLen BinTi HaRoN said...

assalammualaikum

Semoga ALLAH berikan kesembuhan.AMIN.

Diri ini kdg sedih juga melihat ada yang tak solat lg wpun dh nyata "SOLAT itu tiang agama".Di mana silapnya??

Ya ALLAH,permudahkan kami dalam menjalankan kewajipan sebagai hambaMU.

p/s:sblm kluar hosp mmg dh demam ke??sbb ana dulu masa masuk hosp xdibenarkn pulang lg sblm demam reda dan kebah.risau ade infection.

Ckin Kembaq said...

syafakallah... ^_^ ujian..ujian..

Kakzakie said...

Amni... samalah dgn manusia yg berdoa. Ada yg tak berdoa/usaha sikit pun boleh berjaya dan yg berdoa/berusaha banyak tak berjaya.

Berusaha utk sembuh lebih baik dari duduk diam tak buat apa-apa.. Moga diberi kesembuhan segera.

shahirahkhairudin said...

semoga cepat sembuh. kami hari tu pun demam tak kebah kebah. suspek H1N1. nasib baik tak tahan sepital. start dengan medication untuk H1N1 je.

sis intan said...

Salam. Moga cepat sihat.

nam said...

assalamualaikum wbt..

depa belum rasa manisnya solat tu, sbb tu abaikan solat.. semoga Allah bagi mereka rasa kemanisan solat tu, insyaAllah tak kan abaikan solat lepas tu.. ^^

p/s: semoga cepat sembuh tuan.. sambil2 sakit ini doakan utk nam dan umat sekalian sentiasa dalam hidayat Allah.. Doa org sakit mudah di kabul Allah.. ^^

s a r said...

assalamualaikum.

get well soon. inshaAllah.
faktor cuaca pun sekarang ni kan.

nampaknya, saya pula tak nak ke hospital wpun sakit. uhuk.

~kueh~ said...

salam alaik.
bermulanya muslim tidak solat apabila tidak berusaha nak perbaiki diri yang serba kekurangan itu.isk3..

syafakallah.
moga ada hikmah disebalik ujian.


"suka analogi gula2 dan gg rosak tu"
^^,y

Norsha said...

sakit tu penghapus dosa, meningkatkan darjat di sisiNya InsyaAllah...

Adibah Ishak said...

Tetapi yakinlah walau sakit nya terlalu, nanti KEMANISANNYA juga akan berganda. Terimalah kesusahan yang sedikit demi kebahagiaan yang lebih baik dan abadi.

Entri yg mengingat pd sy yg sejak dua menjak nie lewat solat. T.T

Pencari ALLAH said...

Pucuk pangkalnya hati. Tepuk dada, tanya iman.

ALIAAZUAN said...

Salam.

Syafaakallah. Mudh2an takde pape. Hospital takde kuasa, yg kuasa Allah...(baru nk bljr ckp dkwh).

APAN said...

mxm moto aku gak la...kalau bawak jumpa pomen, ok je.bila balik dr bengkel...jd balik.huhu...

semoga sihat bro... :)

Zeaf I-sahus said...

get well soon. always pray for your speedy recovery

Yana Lan said...

Kalau orang Islam berakhlak dan beramal macam orang Islam yang sebenar, mesti ramai yang akan memeluk Islam. Tapiii...

Syafakallah~

Cikgu Ma said...

syafakallah..

Liyana Zahim said...

Get well soon... Jgn mkn gule2.. Mkn cekelat takpe.. Huehuehue.. :P

Nida said...

Betul tu.. baik pergi check darah, zaman sekarang ni macam2 jenis penyakit yang ada..

Moga cepat sembuh...

RuMaH TuA said...

Ujian diberi tanda kasihNya.

Moga Allah kasih.

liyana said...

hmm..btul..
sakit itu pengampunan dosa..insyaALLAH..

SumBody Me.. said...

Asal mula sesuatu tentunya dari hati..dan juga didikan yang diterima..kalau pemilik hati yang meberi ajaran dah tak disemai dengan suruhan2NYA, pasti yg dididik pn akan begitu jg..

fuad ansari said...

aween:
langit je yg tak roboh kalaupun takde tiang... (",)

azlen:
temankan orang lain yang masuk hospital.. saya masuk hospital sihat, keluar hospital, baru sakit..

saya tak bagitau doktor sebab yang penting bagi doktor adalah pesakit dah sihat.. orang yang dok temankan pesakit, doktor tak tanya pun sihat ke sakit.. (",)

ckin:
kalau jadi kembaq, ujian jugak tak? (",)

kak zakie:
sy melihat,

ada orang yg jauh dari agama, kehidupan mereka kelihatan mudah, dan semakin orang tersebut jauh dari agama..

orang yg mahu dekat kepada agama, diberikan ujian kehidupan, agar orang tersebut semakin dekat kepada agama...

shahirah:
takpe.. kalau shahirah kena tahan hospital pun, suami shahirah boleh temankan.. takde la boring sangat.. (",)

sis intan:
wsalam wbt.. syukran atas doanya... doa wanita lebih makbul.. (",)

fuad ansari said...

nam:
wsalam wbt..

kalau tak solat macam makan gula2, solat tu macam makan pizza kot.. rugilah sape yg pilih gula2 berbanding pizza kan.. (",)

Orang bangladesh kata, "Allah kabul farma.." (",)

s a r:
wsalam wbt..

awat, takut jarum ka..?
rugi la sar tak nak gi hospital..
doktor2 ramai yg hensem..
sambil menyelam bolehla minum air.. (",)

kueh:
wsalam wbt..
walhal, di dunia je lah tempat utk perbaiki diri kan.. takde tempat lain dah.. (",)

agak2, ada tak gula2 yg tak menyebabkan gigi rosak eh.. (",)

cikgu norsha:
harapnya begitulah... doa2kan sy ye cikgu.. (",)

adibah ishak:
ye lah, bila sakit, semakin manis rasanya solat kita.. (",)

moga sama2 dapat baiki mutu dan kualiti solat kita.. (",)

kak syikin:
mudah2an bila tepuk dada, iman dapat memberikan jawapan.. (gurau2) (",)

kak aliaazuan:
wsalam wbt..

akak baru belajar cakap dakwah ke.. tapi kesannya mendalam sungguh ni.. macam dah biasa cakap je tu.. (",)

apan:
kalau moto tu suka buat hal bila kat rumah, lain kali, bawak sekali pomen tu balik rumah.. (",)

fuad ansari said...

Zeaf I-sahus:
speedy recovery?? ingatkan sembang pasal kereta tadi.. syukran 4 ur du'a.. (",)

kak yana lan:
moga yang bukan islam kenal agama islam terlebih dahulu berbanding mengenal kebanyakan orang islam itu sendiri.. (",)

cikgu ma:
doa dari orang jauh, harap2 lebih makbul.. (",)

liyana zahim:
kalau camtu, makan gula2 coklat la.. (",)

kak nida:
dah check darah dah.. ada jangkitan kuman dalam darah.. sy dengar macam ngeri je.. (",)

iqa:
mungkin sebab iqa byk doa, moga Allah kasih, Allah bagi ujian agar makbul doa iqa tu.. (",)

liyana:
ameeen... (",).. orang sabah sihat? (",)

sumbody me:
mudah2an yg mendidik menjalankan tugas dengan baik..

dan disebabkan masing2 nak datang kepada hari hisab.. jadi mahu tak mahu, masing2 kena buat usaha atas hati sendiri jugak..(",)

nurkaloi said...

qada' dan qadar Allah yang tentukan ye dakk ...

umu6point said...

amboi..ayat isteri menghabiskan duit suami tu paling x tahan...huhuu.
dan paling suka dengan ayat kucing + ikan dan cicak + serangga.

Semoga cepat sembuh tapi kalau nak dosa banyak terhapus kena redha jangan mengeluh dengan sakit ye :)

fuad ansari said...

kaloi:
kerana hidup penuh ujian.. (",)

puan umu:
yup, kena redha.. mujur diingatkan.. (",)

untunglah, puan umu sakit bersalin, byk terhapus dosa.. (",)

s a r said...

lagi hensem lagi takmo jumpa doktor tu.. huu

fuad ansari said...

sar:
sian kat doktor yang hensem.. tak pasal2 dapat status bujang terlajak.. (",)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...