Thursday, February 10, 2011

eNTaH SeMPaT eNTaHKaN TiDaK..


Situasi pertama:
Aku kata: ****, kat tempat aku ada keje kosong, klau ko nak, aku leh tlg antarkan resume ko..
**** kata: xnaklah keje government.. aku muda lagi la.. sihat lagi.. nak keje swasta.. byk sikit gaji.. time muda ni la aku nak kumpul duit byk2..


Situasi kedua:
**** kata: Ko nak gi mana tu?
Aku kata: Nak gi surau jap.. Jom arr sekali..
**** kata: Xpelah, ko gi la dulu.. Aku busy la.. Sejak jadi Presiden *** ni aku jadi busy sikit la.. Kan best jadi macam dulu2.. Leh gi surau ramai2..


Situasi ketiga:
Aku kata: ****, jom solat...
**** kata: Erm... aku segan arr.. nanti apa pulak orang kata kalau aku gi solat pakai pakaian yang macam ni... Ko gi la.. Aku masuk kelas dulu... Nanti-nanti kalau aku pakai ok sikit, kita gi sekali.. Aku rindu gak nak jadi baik cam dulu...



Situasi dan keadaan ini selalu buat aku terfikir bahawasanya:

Aku seharusnya patut bersyukur atas nikmat kelapangan masa tatkala orang lain dilanda kesibukan dunia..

Kesian gak kat orang2 yang nak jadi baik, tapi masih gak segan nak buat baik atas sebab2 tertentu.. Moga Allah mudahkan mereka dan selamatkan mereka dari perkara2 yang merosakkan..

Perlu sangat bersyukur atas nikmat iman dan amal yang Allah swt berikan di waktu masih muda ketika orang lain ingin menyibukkan diri dengan dunia dan kelihatan seperti terpedaya dengan tipu daya dunia...

Betapa umur muda ini sangat sesuai untuk berseronok kerana badan masih sihat dan kuat.. Tetapi sebenarnya badan yg masih sihat dan kuat ini lebih sesuai digunapakai untuk ke masjid..Sampai sekarang aku masih ingat kata2 dari seorang pakcik; " Allah suka orang yang pergi masjid.. Tapi Allah lebih suka orang muda yang pergi masjid.. Jangan ikut macam Pakcik, dah nak mati baru ingat nak gi masjid.."

Tapi aku rasa ok gak la tu.. Alhamdulillah, masih sempat jadi tua dan masih diberi hidayah utk ke masjid.. Aku ni pun, belum tentu sempat jadi tua.. So, lebih baik ambik langkah selamat yakni tidak bercita2 utk tunggu tua baru nak gi masjid..

Dan kalau pun sempat tua, aku tetap risau.. kalau waktu muda dah malas nak gi masjid, waktu tua lagi la malas nak gi masjid.. Takut nanti alasannya, badan dah x sihat.. Or mungkin gak masa tu hati dah terlalu gelap.. Na'uzubillah..

Kalau seluruh makhluk di muka bumi ini tidak taat perintah Allah, tidaklah berkurang kekuasaan Allah walaupun sedikit..

Kalau seluruh makhluk di muka bumi ini taat perintah Allah, tidaklah bertambah kekuasaan Allah walaupun sedikit..

Kita taat perintah Allah adalah untuk kebaikan kita dalam usaha untuk mencari keredhaan Allah.. Redha Allah balasannya syurga.. Dan tidaklah Allah swt itu akan terkesan jika kita mengambil keputusan untuk berpaling dari taat perintahNya..

Dan kalaulah kita rasa, "hidup aku ok je walaupun aku selalu tinggalkan solat, xpuasa dan lain2.. ".. Jawapannya, mmg ok sbb kita belum datang kepada hari pembalasan..

Dan, jika sekiranya kamu melihat mereka ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhannya, (mereka berkata): "Ya Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar, maka kembalikanlah kami (ke dunia), kami akan mengerjakan amal soleh, sesungguhnya kami adalah orang-orang yang yakin." (As-Sajdah ayat 12)

Senang cerita, sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya...



5 comments:

نور توفيقا said...

Period of our life is indeed short, analogically to the duration from Adzan to iqamah.

Sangat sekejap:(

Usaha di dunia, as if your are going to live forever..
Beribadah, as if you are dying tomorrow..

Insya Allah.

Ishak Zaini said...

Assalamu'alaikum.

Moga Allah beri taufik pada kita untuk istiqamah solat awal waktu di rumah-rumah Allah hingga akhir hayat kita.

Kata Hukamak: Hidup ini singkat, tak perlu panjangkan dengan angan-angan.

fuad ansari said...

PQA: Saya terpaksa membuat entri baru atas komen anda.. Kerana ianya terlalu panjang untuk diletakkan di ruangan komen..Maafkan saya..

Tuan Ishak Zaini:
Terima kasih tuan... Saya juga berharap agar angan-angan saya tidak panjang..

fuad ansari said...

PQA: Maaf andai tersalah bicara atau tersalah tafsir pernyataan tersebut.. Sungguh diri ini tidak terlepas dari melakukan kesilapan..

Hideossle said...

jangan hiraukan kata-kata pengaruh syaitan:
"muda-muda dah buat baik, tua nanti bosan jadi baik"

sebaliknya pandanglah ke arah:

"muda-muda baik, dah tua lagi baik"


melentur buluh biar dari rebungnya.
melatih diri biar dari mudanya.

usia muda, usia menanam.
usia tua, usia menuai.

baik tanamannya, baiklah tuaiannya

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...