Wednesday, July 7, 2010

PeSaN uSTaZ uNTuKKu..

Dengan izin Allah aku ditemukan dengan seorang ustaz.. Bertemu sambil berkongsi ilmu.. Antara kata2nya yang ingin aku kongsikan bersama untuk peringatan diriku sendiri adalah:

Masa muda ni selalulah buat amal ibadah.. Nabi saw suka tengok orang muda beribadah.. Masa muda ni penuh dengan mujahadah lawan nafsu muda.. Nak enjoy sana.. Nak enjoy sini.. Walhal, masa muda ni lah masa terbaik untuk datang kepada Allah.. Kita kena guna masa sihat sebelum sakit, muda sebelum tua, senang sebelum susah, lapang sebelum sibuk dan hidup sebelum mati.. Mafhum hadis Nabi saw, antara tujuh golongan manusia yang akan diberi perlindungan oleh Allah dalam naungannya di hari akhirat ialah PEMUDA yang sentiasa beribadat kepada Allah.. Hidup ni sekejap je.. Umur ummat akhir zaman ni pun pendek2 je.. kita bukan ummat Nabi Nuh as atau ummat Nabi Idris as yang umur mereka panjang2. Nabi saw sendiri wafat ketika umur 63 tahun.. Imam Nawawi sendiri wafat ketika masih bujang iaitu pada umur 40 tahun dan kehidupannya sibuk dengan mengarang kitab.. Jadi tak salah kalau kita susah2kan sikit diri kita untuk kehidupan yang kekal pada kehidupan akhirat.. kalaulah dunia ni dipenuhi dengan biji gandum, dan selang seribu tahun seekor burung akan bawa pergi sebiji gandum, lama-kelamaan gandum tetap akan habis.. tapi ingat, kehidupan akhirat jauh lebih dari itu kerana kehidupan akhirat kekal selama-lamanya..

2 comments:

AziahAzie said...

thanks for sharing..(-_-)d

fuad ansari said...

sharing is caring.. (",)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...